استاد سلیم موذن زاده اردبیلی درگذشت+بیوگرافی و زمان تشییع

سلیم موذن زاده اردبیلی درگذشت

زمان و مکان تشییع استاد سلیم موذن زاده اردبیلی

بیوگرافی سلیم موذن زاده اردبیلی

علت فوت سلیم موذن زاده اردبیلی

سلیم موذن زاده اردبیلی درگذشت+زمان تشییع و بیوگرافی

علت درگذشت سلیم موذن زاده اردبیلی: سلیم موذن‌زاده از مداحان و ذاکران مشهور اهل‌بیت در عالم تشیع بود که در سن 80 سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی که به زبانهای ترکی، فارسی و عربی نوحه سرایی می‌کرد، در سال 1315 خورشیدی در شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایش را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی است.

بیوگرافی سلیم موذن زاده اردبیلی:

 سلیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی متولد ۱۳۱۵- دوم آذر ۱۳۹۵ یکی از مداحان ایرانی به زبانهای ترکی، فارسی و عربی بود که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی است. سلیم مؤذن‌زاده در مراسم ختم حیدر علی‌اف رئیس‌جمهور پیشین جمهوری آذربایجان برای اجرای نوحه دعوت شده بود.

سبک سلیم موذن زاده اردبیلی

مؤذن زاده بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است.

سلیم موذن‌زاده اردبیلی | علت مرگ موذن‌زاده | بیوگرافی و زمان تشییع

نسب خانوادگی سلیم موذن زاده اردبیلی

از زمان حاکمیت دین اسلام افراد زیادی از اردبیل تاکنون به حرفه مؤذنی و مداحی پرداختند که تا قبل از ۵/۱ قرن اخیراطلاعات کافی از آنان در دست نمی‌باشد.

اما بطور مسلم صدای گیرا در خانوادهٔ مؤذن زاده اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج این موهبت الهی را ازاو به یادگار بردند.

شیخ فرج، پدربزرگ سلیم مؤذن زاده اردبیلی، قدیمی‌ترین مؤذن کشوراست که اطلاعات مختصری از وی موجود می‌باشد.

به گفتهٔ سال خوردگان، صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهراردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می‌شنیده‌اند.

شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج هم نخستین مؤذن درایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد.

او در سال ۱۲۷۳ خورشیدی در محلهٔ «تازه شهر» اردبیل متولد گردید و تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی نوای توحیدی اش از منارهٔ مسجد میرزا علی اکبر این شهر به گوش می‌رسید. نعیم، سلیم، رحیم، محمود و داود پنج فرزند او نیز از مداحان اهل بیت و موذن‌های مشهور جهان اسلام هستند.

شادروان رحیم مؤذن زاده اردبیلی نیز که اذان بی مانند او در دستگاه بیات ترک درفهرست آثارمعنوی ایران به ثبت رسید چند سال قبل براثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

استاد سلیم، دربارهٔ پدرش می‌گوید: او در سال ۱۳۲۱ خورشیدی به قصد زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا عازم مشهد مقدس می‌شود و در بین راه شبی را در منزل یکی از دوستان خویش درتهران سپری می‌کند. ازآنجایی که شیخ عبدالکریم عشق مؤذنی داشته سحرگاه به پشت بام منزل واقع درخیابان عین الدوله رفته و ندای توحیدی اذان را سر می‌دهد.

امام جماعت وقت مسجد سلطانی (امام فعلی) صدای اذان او را از دور شنیده و قبل از ظهر سراغ او را از تمام خانه‌های اطراف می‌گیرد.

به او می‌گویند که شیخی از اردبیل آمده و درخانهٔ "مطلب بلوری " میهمان است و با درخواست امام جماعت، ظهر همان روز " شیخ عبدالکریم " در پشت بلندگوی مسجد قرار گرفته و نوای ملکوتی " اشهدان لااله الاالله " را به گوش مردم می‌رساند.

او پس از بازگشت از زیارت مشهد در تهران ماندگار شده و مؤذن مسجد سلطانی می‌شود بطوریکه تا سال ۱۳۲۹ خورشیدی که دارفانی را وداع گفت صدای اذان وی روزی سه بار از رادیو واقع در میدان ارک تهران پخش می‌شده است.

سلیم، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کند که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنراست.

وی که خود علاوه برحفظ روش‌های قدیمی، سبک‌های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع نموده، گفته است: صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره‌ای است درمقابل دریا.

مؤذن زاده در حضور آیت‌الله طباطبایی مفسر تفسیر المیزان نیز مداحی داشته‌اند که ایشان از مؤذن زاده تقاضای مداحی عربی می‌کرده است.

سلیم موذن‌زاده اردبیلی | علت مرگ موذن‌زاده | بیوگرافی و زمان تشییع

تشییع سلیم موذن زاده اردبیلی

پیکر مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی مداح اهل بیت (ع) و سلطان الذاکرین و مادحین روز چهارشنبه در اردبیل تشییع می‌شود.

زمان و مکان و جزئیات تشییع سلیم موذن زاده اردبیلی:براین اساس به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل مراسم تشییع پیکر مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی روز چهارشنبه ساعت سه در مصلای اردبیل برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های ویژه مراسم تشییع متذکر شد: بنا به وصیت مرحوم موذن زاده اردبیلی در طول این مراسم نوای جانگداز و ماندگار زینب، زینب که از سوی مرحوم به یادگار مانده پخش خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: همچنین برنامه تشییع پیکر مرحوم موذن زاده اردبیلی از شبکه استانی سبلان اردبیل و سایر شبکه های ملی و برون مرزی پخش می شود.

=====================

دانلود مداحی ترکی زینب زینب زینب با نوای حاج سلیم موذن‌زاده

لینک دانلود           لینک کمکی 

دانلود اذان خاطره‌انگیز مرحوم حاج سلیم موذن زاده اردبیلی

لینک دانلود           لینک کمکی 


=====================

منبع:ویکی پدیا/باشگاه خبرنگاران/مشرق