استفاده از فلوراید برای کودکان از چند سالگی باید اغاز شود؟

از چند سالگی استفاده از فلوراید برای کودکان باید اغاز شود؟

برای کودکان از چند سالگی استفاده از فلوراید باید شروع شود؟

از چند سالگی استفاده از فلوراید برای کودکان مجاز است؟

سن استفاده کودکان از فلوراید چند است؟

استفاده از فلوراید برای کودکان از چند سالگی باید اغاز شود؟

جواب: از 3 سالگی

توضیحات:

بهترین مسواک برای کودکان در این سنین، استفاده از سر کوچکتر و دسته ضخیم تر می باشد. موهای مسواک باید نرم و از نوع انتهای گرد باشد. این نوع مسواک ضربه کمتری به بافت لثه وارد کرده و توانایی زیاد در تمیز کردن بین دندانها دارد. خمیر دندان کودک باید دارای فلوراید، سایندگی کم و تأئید ADA باشد. استفاده از خمیر دندان فلورایددار باید از 3 سالگی آغاز شود و میزان بسیار کمی(Pea Size) روی مسواک قرار داده شود.

بهترین روش مسواک زدن برای کودکان، روش اسکراب افقی است که مسواک بطور افقی روی سطوح بیرونی و زبانی دندانها گذاشته شده و با حرکت مالشی به جلو و عقب حرکت داده می شود.

پس از مسواک زدن، تمیز کردن سطوح بین دندانی در مورد هر دو دندانی که با هم در تماس هستند(شیری یا دائمی) ضروری است و وسیله استاندارد این کار نخ دندان است. نخ دندان توصیه شده نوع نایلونی غیر مومی است که به راحتی از بین تماسهای محکم عبور کرده و پلاک بیشتری را نیز بر می دارد. هنگام تمیز کردن دندانها با نخ دندان، صدای جیرجیر حاصل از حرکت نخ دندان برروی دندان تمیز شنیده می شود.

در موارد خاص مثل بیماران ارتودنسی از Superfloss یا Floss-Threader برای کمک به عبور نخ دندان از بین دندانها و زیر سیمها استفاده می شود. گاهی نیز از وسایل کمکی دیگری مثل مسواکهای بین دندانی ممکن است استفاده شود.

استفاده از خمیر دندانها و نخ دندانهای طعم دار از نظر اغلب کودکان مطلوب است ولی در مورد خمیر دندانها باید توجه شود که به دلیل طعم مطلوب، میزان مصرف کودک زیاد نشده و یا کودک تمایل به بلع آن نداشته باشد.

مسئولیت مراقبت از دندانهای کودک تا زمانی که کودک خود کاملاً قادر به انجام صحیح روشهای مراقبتی باشد، با والدین است و آنها باید به کودک خود در تمیزکردن دندانها با مسواک و نخ دندان کمک کنند.

توصیه می شود والدین کنترل کننده بهداشت دندان کودکانشان می باشند، تا زمانی که کودک بتواند داخل خطوط رنگ آمیزی کند، بند کفشش را گره بزند یا قطعه گوشت سفتی را از میان ببُرد(حدود 9 سالگی).

مسواک زدن در کودکان با نظارت والدین باید حداقل یکبار در روز(آخرین کار کودک قبل از خواب شب) و ترجیحاً دو بار در روز انجام شود. زمان مسواک زدن حداقل باید یک دقیقه باشد و زمان نخ زدن به آن اضافه می شود. از 6 سالگی به بعد، مصرف دهانشویه های فلوراید ، شدیداً توصیه می شود.

منبع:بوعلی