اولین اثر طبیعی ایران که به ثبت جهانی رسید کدام گزینه است؟

کدام اولین اثر طبیعی ایران است که به ثبت جهانی رسید؟ 

نام اولین اثر طبیعی ایران که به ثبت جهانی رسید چیست؟

ثبت جهانی اولین اثر طبیعی ایران کدام بود؟

نخستین اثر طبیعی ایران که به ثبت جهانی رسید چه نام دارد؟

اولین اثر طبیعی ایران که به ثبت جهانی رسید کدام گزینه است؟

جواب: بیابان لوت

توضیحات:

ثبت کویر لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. ایران پرونده بیابان لوت و قنات ایرانی را برای ثبت جهانی ارسال کرده بود. ابتدا ۱۱ قنات و سپس بیابان لوت در فهرست میراث جهانی گنجانده شد.بیابان لوت به دلیل داشتن برخی ویژگی برتر مثل بلندترین تپه‌های ماسه‌ای یا بلندترین کلوت‌ها دارای معیارهای ثبت در میراث جهانی شناخته شد. این بیابان دارای بلندترین کلوت‌های جهان است و مرتفع‌ترین تپه‌های ماسه‌ای را دارد. همچنین نبکاهای بیابان لوت جزو بلندترین نبکاهای جهان است. نبکاها پدیده‌ای است که در زبان فارسی به آن گلدان صحرا یا تله گرد می‌گویند. در بیابان لوت نبکاهایی با ارتفاع ۱۲ متر نیز که بسیار منحصر به فرد است.

دماوند

کوه دماوند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است. دماوند دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد. از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین ، قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است.کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد.

ثبت قله دماوند به عنوان اولین اثر طبیعی ملی

اثر طبیعی ملی قله دماوند با مساحتی بالغ بر ۲۹۵۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ طی مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ خرداد ۱۳۸۱ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌است. این اثر با ۳۹۷۶۱۱۳ تا ۳۹۸۲۱۵۰ عرض جغرافیایی و ۵۹۶۷۶۲ تا ۶۰۳۵۹۷ طول جغرافیایی در شمال شرق تهران و در استان مازندران واقع گردیده‌است. از گونه‌های مهم گیاهی آن می‌توان از بومادران، پیر گیاه دماوندی، اسپرس کوهی و گون نام برد. استفاده بیش از حد از ظرفیت قابل تحمل محیط و همچنین بهره‌برداری پوکه معدنی در اطراف این اثر طبیعی ملی، از مهمترین عوامل تهدید کننده در تخریب آن به شمار می‌آید.

ثبت اولین میراث طبیعی ایران

کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در قالب میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد.

ادعای ثبت قله دماوند در میراث جهانی 

در فروردین ۱۳۸۷، خبرگزاری‌های ایران اخباری را در رابطه با ثبت کوه دماوند در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو منتشر کردند. این خبرها که از خبرگزاری‌های گوناگون مانند خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن، کوه دماوند را به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران که در فهرست میراث طبیعی جهانی یونسکو به ثبت رسیده معرفی کردند.اما فریبرز دولت‌آبادی، معاون سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری میراث فرهنگی این ادعا را رد و آن را سوءتفاهم دانست. وی ابراز کرد: «متأسفانه برداشت اشتباهی از موضوع ثبت دماوند صورت گرفته و این خبر اشتباه است.»

منبع:ویکی پدیا