ایران در چه سالی برای اولین بار به اینترنت متصل شد؟

در چه سالی برای اولین بار ایران به اینترنت متصل شد؟

برای اولین بار ایران در چه سالی به اینترنت وصل شد؟

 اولین باری که ایران به اینترنت متصل شد کی بود؟

اینترنت از چه سالی در ایران فعال شد؟

ایران در چه سالی برای اولین بار به اینترنت متصل شد؟

1 - سال 72

2- سال 75

3- سال 80

جواب:سال 1372

توضیحات:

مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، در سال 1368 برای اولین بار به شبکه‎ی بیت‌نت متصل شد؛ هدف این کار ارتباط علمی و پژوهشی با دانشگاه‌های دنیا بود، اما اینترنت به صورت عمومی از حدود سال‌ 1372 برای استفاده‌های دانشگاهی وارد ایران شد.

پیش از ایجاد شبکه‎ی اینترنت، نسل قبلی شبکه‌های رایانه‌ای جهان‌گستر به نام بیت‌نت در دنیا به کار می‌رفت.

به گفته‎ی سیاوش شهشهانی، قائم‌مقام سابق مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، این مرکز در ایران در سال 1368 (مابین سال‎های 1989 تا 1990 میلادی) برای اولین بار به شبکه‎ی بیت‌نت متصل شد؛ هدف این کار ارتباط علمی و پژوهشی با دانشگاه‌های دنیا بود.

شبکه‎ی بیت‌نت با شبکه‎ی اینترنتی که امروز استفاده می‌شود تفاوت‌های بسیار داشت. استفاده‎ی اصلی که از آن می‌شد دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی بود.

سیاوش شهشهانی، قائم مقام وقت مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران، در مصاحبه‌ای می‌گوید: «وقتی عضویت ما را تصویب کردند یک بند جدید هم به تعهدات اعضا اضافه کردند و آن اینکه از شبکه برای تبلیغات مذهبی استفاده نشود!» یکی دیگر از تعهدات این بود که هیچ عضوی نباید جلوی عبور اطلاعات از کشوری به کشور دیگر را بگیرد.

این مرکز در ابتدا از طریق اتصال با شماره‌گیری و با استفاده از خط تلفن به دانشگاهی در اتریش متصل شد. پس از آن یک خط استیجاری با دانشگاه وین برقرار شد. این اتصال از سال 1993 به شکل رسمی در آمد.

اینترنت به صورت عمومی از حدود سال‌ 1372 برای استفاده‌های دانشگاهی وارد ایران شد. مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران اولین مرکزی بود که به سمت استفاده از اینترنت گام برداشت و از طریق دانشگاه وین به اینترنت متصل شد. 

منبع:فارس