روسری زنان لر در اصطلاح محلی چه نامیده میشود؟

در اصطلاح محلی روسری زنان لر چه نامیده میشود؟

نام محلی روسری زنان لر چیست؟

روسری زنان لر به زبان محلی چه میگویند؟

کدام گزینه نام محلی روسری زنان لر است؟

روسری زنان لر در اصطلاح محلی چه نامیده میشود؟

1- گل ونی

2- کراس

3- کلنجه

توضیحات:

گل ونی روسری زنان لر

گلونی یا گل ونی در گویش لری به گونه‌ای از سربند یا روسری چهارگوش که معمولا از جنس ابریشم با نقش‌های سنتی است گفته می‌شود. این پوششی است که زنان لر به طرز خاصی به سر می‌کنند و بخشی از پوشش سنتی زنان و مردان لرستان است. دختران نسل جدید از نوع کوچک آن به عنوان روسری استفاده می‌کنند. این روسری یکی از سوغات‌های لرستان است. این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به طور کلی سربند و دستار از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان منطقه ایران استفاده می‌شد.

بر اساس یک ایده، به همت جمعی از دختران خرم‌آبادی، روز ۲۶ اردیبهشت به عنوان روز روسری لُری (گلونی) نام‌گذاری شده است.

توصیف گل ونی روسری زنان لر

گلونی (Golvani) نوعی سربند مخصوص پوشش لر و لک که از واژه "گلبندی" با تبدیل حرف «ب» به «و» و حذف حرف «د» گرفته شده است و به نوعی پارچه ابریشمی رنگین اطلاق می‌شود.علیمردان عسکری عالم در کتاب ادبیات شفاهی قوم لُر، گلونی را دستمال بزرگ ابریشمی و رنگارنگی می داند که ویژه سربند زنان جوان و دختران لرستانی است. گاهی مردان هم از آن به عنوان سربند استفاده می‌کنند و آن را دور کلاه نمدی می‌پیچند. کَت و گلونی به همراه شال و ستره از لباس‌های سنتی و محلی لرستان است

روز گل ونی روسری زنان لر

بر اساس یک ایده، به همت جمعی از دختران خرم‌آبادی، روز ۲۶ اردیبهشت به عنوان روز روسری لُری نام‌گذاری شده است. قرار است هر ساله در بهار و تا ۲۶ اردیبهشت دختران لُر با به سر کردن روسری لری، این پوشش اصیل و زیبا را را به دیگران معرفى کنند. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ هم برنامه ویژه‌ای در خرم‌آباد برگزار می‌شود که اطلاع‌رسانی خواهد شد. بسیاری از دختران لُر اعم از معلمان، استادان، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و فعالان فرهنگی جزو حامیان این حرکت هستند

تاریخچه گل ونی روسری زنان لر

ین نماد یکی از قدیمی‌ترین نمادها در لرستان به شمار می‌آید و در مجموع مرد را با جنبه الوهیت او و دستاری به سر آن هم شبیه گلونی نشان می‌دهد. همچنین چندین نمونه مفرغ‌های دیگر در لرستان به دست آمده است که تصاویر مرد و همچنین زن را با سربند و دستار نشان می‌دهد و بیشتر مورخان در توصیف هایشان از پوشش اقوام ایرانی به این دستار یا همان سربند اشاره واضح و مشخص داشته‌اند. در دوره‌های متاخر نیز کاربرد گُلوَنی شکل رایج‌تری پیدا می‌کند و به عنوان مثال در در دوره قاجار در عکس‌های گرفته شده مردان با پوشش گُلوَنی دیده می‌شوند. مردان گلونی را دور «شو کلاو» یا همان کلاه لریانی مرسوم در منطقه لرستان می‌بستند و به گاه مهمانی یا جنگ ، به منظور تزیین و یا نگهدارنده کلاه از آن استفاده می‌کرده اند. در نقش آناهیتا بر روی یک پلاک گچبری در محوطه برزقباله لرستان، آناهیتا درست مانند زنان لر، سربندی به دور سر بسته است و گیسوان بافته و طناب پیچش از زیر آن هویداست. همچنین در دوران ساسانی نمونه ای از سربند دیده می‌شود که بسیار شبیه گلونی امروزی لرستان است.»

گل ونی ، کراس و کلنجه پوشش زنان 

گل ونی: نوعی روسری و لچک که بانوان به سر می‌گذارند.

کراس: پیراهن بلندی که تا مچ پا را می‌پوشاند.. کراس در رنگها ی مختلف با گلهای زیبا دوخته می‌شود. در گذشته این نوع پیراهن لکی با نام پارچه خوانده می‌شد.

کلنجه یا سرداری: لباس سنتی زنان لک است که بر روی لباسهای دیگر پوشیده می‌شود. علت نامگذاریآن به سرداری این است که شبیه لباس رویین سرداران بزرگ بوده است و”ی” آن”ی”نسبت است. این لباس کلاً از مخمل با رنگهای شاد وزیبا تهیه می‌شود. طوری دوخته می‌شود که همانند پالتو تا زیر زانوها را بپوشاند. قسمتهای سر دست ویقه از مخملی رنگی که با مخمل اصلی در تضاد نباشد. این لباس مخصوص جشنها ومهمانیها ومراسم رسمی بوده است. هم اکنون فقط در مراسم عروسی از زنان لک آن را می‌پوشند.

منبع:ویکی پدیا