به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از هفته گذشته کمک های نیروی هوایی روسیه به دولت سوریه از طریق پایگاه هوایی لاذقیه در غرب این کشور آغاز شده و با وجود این که مدت کوتاهی از شروع این حملات گذشته، به دلیل حجم بالا و دقت عمل آن توانسته است در تغییر موازنه قوا در جبهه نبرد بر ضد گروه های تروریستی، نقش پررنگی را ایفاء کند.

نیروی هوایی روسیه با 4 مدل هواپیمای رزمی وارد کشور سوریه شده و عملیات خود را انجام می دهد. هر 4 مدل مورد نظر از محصولات شرکت سوخو بوده و به عبارت هستند از جنگنده چند ماموریتی سوخوی 30 اس ام، هواپیمای تهاجمی بال متغیر سوخوی 24، هواپیمای پشتیبانی نزدیک و حمله به اهداف زمینی سوخوی 25 و در نهایت هواپیما تهاجمی سوخوی 34.

سوخوی 30 اس ام : عضو جدید خانواده فلانکر

جنگنده چند ماموریتی سوخوی 30 در حقیقت گونه بسیار ارتقاء یافته از هواپیمای سوخوی 27 روسیه است. این هواپیما در اواخر حاکمیت شوروی سابق و به عنوان یک جنگنده چند ماموریتی سنگین و به نوعی شبیه به برنامه F-15E آمریکایی ساخته شد. گونه SM را شاید بتوان یکی از برترین مدلهای جنگنده سوخوی 30 اس ام دانست. این مدل از جنگنده سوخوی 30 بر پایه مدل MKI که برای نیروی هوایی هند توسعه یافته است ساخته شده و با این تفاوت که بخش عمده از قطعات غیر روسی که هندی ها در جنگنده هایشان نصب کردند در این مدل با نمونه های روسی جایگزین شده اند. 

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)





یکی از تفاوت های موجود در این مدل از سوخوی 30 با سایر گونه ها نصب بالک های کوچکی به اسم "کانارد" است که تقریبا بین محل اتصال بال و بدنه و کابین قرار دارد. در عین حال موتورهای نصب شده بر روی این جنگنده نیز از قابلیت تغییر دهند بردار رانشی برخوردار هستند که داشتن این قابلیت به همراه کانارد، مانور پذیری خارق العاده ای را به این هواپیما می بخشد.

در بخش تسلیحات نیز این هواپیما به مانند سایر اعضای خانواده فلانکر می تواند تا حدود 8 تن سلاح را با خود حمل کند. منابع غربی اعتقاد دارند که سوخوی 30 اس ام به غیر از تسلیحات معمول این جنگنده که در بالا به آن اشاره شد، توان حمل موشک ضد کشتی یاخونت با سرعت 3 ماخ را نیز دارد. برد این مدل هم در حدود 3000 کیلومتر بوده و توان سوختگیری هوایی نیز دارد.

سوخوی 24 : شمشیر باز توانای روسها

گول ظاهرا قدیمی سوخوی 24 را نخورید. این پرنده توانای روس با این که طراحی آن به نوعی به دهه 1960 باز می گردد از جمله تواناترین هواپیماهای تهاجمی در دنیا محسوب می شود. سوخوی 24 که در سازمان ناتو به عنوان "شمشیر باز" شناخته می شود یک هواپیمای تهاجمی با بال های متغیر است که به صورت اختصاصی برای نفوذ در سیستم های دفاعی ناتو در ارتفاع پایین طراحی و ساخته شده است.

سوخو 24 توان حمل 8 تن مهمات را داشته و می تواند طیف بسیار گسترده ای از انواع مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده را با خود حمل کند. در این هواپیمای روسی دو نفر خدمه حضور دارند که صندلی آنها در کنار هم قرار دارد. در سالهای اخیر روسیه برنامه بسیار گسترده مدرن سازی به منظور ناوگان سوخو 24 را خود را به انجام رسانده است. بر اساس اعلام رسانه های روسی هواپیماهای سوخو 24 مدل ام در سوریه حضور داشته و به عملیات می پردازند.

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)


در مدل ام توان سوختگیری هوا به هوا به این پرنده اضافه شده است. سامانه هدایت اینرسایی PNS-24M، یک سامانه کامپیوتری دیجیتال و همچنین سیستم نشان گذار لیزری/ دید تلویزیونی Kaira-24 از جمله سیستم هایی هستند که بر روی سوخوی 24 ام نصب شده است. در بخش سلاح، سوخوی 24 مدل ام می تواند انواع موشک ها و بمب های هدایت شونده مثل KH-25، KH-29، KH-58، KH-59 و بمب های هدایت شونده سری KAB-500 و KAB-1500 و همچنین بمب های سقوط آزاد از جمله سلاح های قابل حمل توسط SU-24M است.

این هواپیما از دو دستگاه موتور AL-21 نیرو گرفته و می تواند با سرعت 1315 کیلومتر در ساعت پرواز کند. برد عملیاتی آن در حدود 600 کیلومتر با مهمات و سوخت کامل و ارتفاع پروازی آن 11 کیلومتر است.

سوخوی 25: سلطان پشتیبانی نزدیک هوایی در بلوک شرق

دیگر محصول شرکت سوخو که این روزها به بلای جان تروریست ها تبدل شده است هواپیمای سوخوی 25 است که در زمان شوروی سابق به صورت اختصاصی به منظور پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی طراحی و ساخته شده است. این هواپیما در جنگ های بسیاری از جمله افغانستان، چچن، گرجستان و درگیرهای عراق حضور پیدا کرده و از جمله بقاء پذیرترین هواپیماهای دنیا محسوب می شود. 

بدنه این هواپیما در بسیاری از بخش ها توان تحمل اصابت گلوله های 30 میلی متری را نیز دارد.

بر اساس اعلام منابع خبری، روسها با مدل سوخو 25  اس ام به استعداد 12 فروند در سوریه حضور پیدا کردند. این هواپیما توان حمل 5 تن مهمات را داشته و بر اساس مدرن سازی های انجام شده توان حمل سلاح های هدایت شونده مثل موشک KH-25 و KH-29 را دارد. در کنار این موشک ها توان حمل بمب های سقوط آزاد و همچنین راکت های غیر هدایت شونده به همراه یک توپ دو لول 30 میلی متری نیز وجود دارد. 

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)


این هواپیما از دو دستگاه موتور R-195 بهره برده و سرعت آن در حدود 975 کیلومتر بر ساعت است. برد رزمی این هواپیما 750 کیلومتر و سرعت آن در حدود 975 کیلومتر بر ساعت است. ارتفاع پروازی این هواپیما نیز 7000 متر است.

سوخوی 34 : جدیدترین هواپیمای تهاجمی روسها

اما گل سرسبد ناوگان تهاجمی روسیه در سوریه هواپیمای سوخوی 34 است. هواپیمایی با سامانه های مدرن که برای تهاجم به اهداف زمینی و دریایی ساخته شده و به عنوان جایگزین سوخوی 24 ساخته شده است. درگیری در سوریه اولین تجربه رزمی سوخوی 34 محسوب می شود. این هواپیمای هجومی به مانند سوخوی 24 توان حمل 8 تن سلاح را داشته و حجم گسترده ای از موشک های هوا به سطح و بمب های هدایت شونده روسی را حمل می کند. در حملات اخیر سوخوهای 34 روس با بمب KAB-500S دیده شده اند که تنها بمب هدایت ماهواره ای عملیاتی روسیه محسوب می شود.

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)


در کنار این بمب انواع موشک ها مثل KH-25، KH-29، KH-58، KH-59 و بمب های هدایت شونده سری KAB-500 و KAB-1500 از جمله تسلیحات قابل حمل توسط سوخوی 34 هستند. این هواپیما از دو دستگاه موتور AL-31 بهره برده و برد رزمی آن در حدود 1000 الی 1500 کیلومتر است. سرعت این هواپیما در حدود 2000 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی آن 15 کیلومتر است.

جنگنده های روسی با چه مهماتی به تروریست ها حمله می کنند؟

بر اساس آنچه که توسط خود روسها اعلام شده و یا از تصاویر منتشره می توان متوجه شد تاکنون موشک های هدایت لیزری KH-25 و KH-29L در کنار بمب های هدایت شونده KAB-500S و بمب های سری BetAB 500 و OFAB-250-270 بر ضد تروریست های مستقر در سوریه استفاده شده است. 

موشک KH-25 یک سلاح تاکتیکی هوا به سطح با هدایت لیزری است. بر اساس تصاویر منتشره، روسها از مدل ام ال این موشک در سوریه استفاده می کنند که بردی در حدود 11 کیلومتر داشته و سر جنگی آن 90 کیلوگرم وزن دارد.

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)
KH-25 زیر بال سوخوی 24


موشک بعدی که توسط روسها استفاده می شود KH-29L است. این موشک هدایت لیزری سنگین وزن بردی در حدود 10 کیلومتر داشته و برد آن وزن سر جنگی آن 320 کیلوگرم است. همچنین بمب هدایت ماهواره ای KAB-500S که در زیر هواپیماهای سوخوی 34 روسی رویت شده است تنها بمب هدایت ماهواره ای عملیاتی ارتش روسیه محسوب می شود و از سامانه گلوناس برای هدایت استفاده می کند. این بمب دارای سر جنگی 195 کیلوگرمی بوده و خطای آن در حدود 7 الی 12 متر است.

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)
موشک KH-29L


کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)
بمب KAB-500S در زیر سوخوی 34 روسی در سوریه


بر اساس اعلام شبکه RT روسیه بمب KAB-250 نیز در سوریه مورد استفاده قرار گرفته است. این بمب هدایت شونده سبکترین بمب از این کلاس در روسیه است که از سیستم لیزر برای هدایت بهره می برد. این بمب 250 کیلو وزن داشته و خطای آن بین 3 تا 10 متر است.

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)
بمب KAB-250


بمب های سری BetAB 500 گونه از بمب های سقوط آزاد روسی هستند که مخصوص نفوذ در بتون طراحی و ساخته شدند. این بمب ها در بخش جلو بدنه ای محکم داشته و می توانند در سطوح سخت نفوذ کرده و سپس منفجر شوند. در این بمب ها 77 کیلوگرم ماده منفجره وجود دارد. بمب های سقوط آزاد روسی OFAB-250-270 نیز از نوع شدید الانفجار و ترکش شونده هستند که 250 کیلو وزن داشته و وزن مواد منفجره در هر بمب از این نوع 92 کیلوگرم است.

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)
بمب OFAB-250-270

کدام جنگنده‌ها و موشکهای روسی وارد صحنه رزم سوریه شده اند؟ +عکس (آماده)
بمب BetAB 500 


با توجه به تنوع جنگنده ها و تسلیحات استفاده شده توسط ارتش روسیه در سوریه، ضمن آنکه می توان شاهد یک رزمایش عملیاتی مناسب ارتش روس در این منطقه بود، باید منتظر ارتقاء توان عملیات زمینی نیروهای مردمی و ارتش سوریه نیز بود.