نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ 

نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016

آخرین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016

نتایج نهایی انتخابات آمریکا 2016 کلینتون و ترامپ

چه کسی رییس جمهور آمریکا شد؟

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ:

سرانجام روز موعود روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 فرا رسید.به گفته خیلی از کارشناسان این انتخابات جنجالی ترین انتخابات تاریخ آمریکا شده است.رقابت بر سر ورود به کاخ سفید به واپسین روزهای خود نزدیک شده و هر دو کاندیدا نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند.

البته به عبارتی مردم بسیاری از کشورها چشم به نتیجه این انتخابات دوخته‌اند. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در حال حاضر – یک روز مانده به انتخابات – به سود کلینتون است.

خانم هیلاری کلینتون در حال حاضر در نظرسنجی‌ها 4 تا 5 درصد جلوتر از دونالد ترامپ است. خانم کلینتون حتی در شهر کلیدیِ فلوریدا نیز گوی سبقت را، هر چند اندک، از ترامپ ربوده است.

نتایج نظرسنجی BBC جالب توجه است. در این نظرسنجی، خانم کلینتون تا همین چند روز پیش با 46 درصد در مقایسه با 44 درصد رای ترامپ جلوتر بود، اما اختلاف آن‌ها حالا به یک درصد رسیده است.

با این همه نظرسنجی ولی باز هم مشخص نیست که چه کسی به ریاست جمهوری آمریکا خواهد رسید

امروز 8 نوامبر 2016 مصادف با 18 آبان 95 روز انتخابات آمریکا است و سرانجام مشخص خواهد شد

نتیجه انتخابات آمریکا؛ ترامپ رئیس جمهور شد

نامزد حزب جمهوری‌خواه پیروز پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد. ترامپ در این انتخابات با کسب ۲۷۴ رای الکترال، حد نصاب ۲۷۰ رای برای ریاست‌جمهوری را کسب کرد و کلینتون که ۲۱۸ رای الکترال را از آن خود کرده بود، پشت سر گذاشت.

نتیجه دقیق انتخابات آمریکا

نامزد جمهوری‌خواهان با کسب 288 رای الکترال، از حد نصاب 270 رای لازم برای ریاست جمهوری گذشت و چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شد.

ترامپ مدعی شده بود اگر وی به کاخ سفید راه یابد بدون شک هوادارانش شاهد یک پیروزی بزرگ خواهند بود تا جاییکه از این پس دیگر تکرار پیروزی‌ها برایشان یکنواخت می‌شود.

کلینتون هم در یک پیام توییتری اعلام کرد: هر اتفاقی که امشب بیفتد بازهم از شما به خاطر همه چیز ممنونم.

***هم‌چنین هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات کنگره هم برگزار شد و نمایندگانی جدید برای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تعیین شدند. در جریان انتخابات پیشین کنگره که چهارم نوامبر ۲۰۱۴ در اواسط دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما برگزار شد، کنترل سنا از دست دموکرات‌ها خارج شد و این بار نمایندگان این حزب درصدد پس گرفتن جایگاه اکثریت خود بودند.

از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا، ۳۴ کرسی در انتخابات به رای گذاشته شد. دوره نمایندگان سنا شش ساله است اما در هر انتخابات تنها یک سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شود.

برای مجلس نمایندگان آمریکا هم تمام ۴۳۵ کرسی به رای گذاشته می‌شود. دوره نمایندگان این مجلس دو ساله است. 

منبع:باشگاه خبرنگاران/