نخستین فیلم سینمایی ایران که با صدای دالبی ضبط و پخش شد، کدام است؟

کدام نخستین فیلم سینمایی ایران است که با صدای دالبی ضبط و پخش شد؟

نام اولین فیلم سینمایی ایران که با صدای دالبی ضبط و پخش شد چیست؟

کدام فیلم سینمایی ایران برای اولینبار با صدای دالبی ضبط و پخش شد؟

فیلم سینمایی ایران برای اولینبار با صدای دالبی ضبط و پخش شد چه نام دارد؟

نخستین فیلم سینمایی ایران که با صدای دالبی ضبط و پخش شد، کدام است؟

1- آتش بس

2- پاداش سکوت

3- دوئل

جواب:دوئل

توضیحات:

نخستین هدف دالبی ساخت تجهیزات حرفه‌ای بود. در این راستا اولین محصول خود را با نام دالبی نوع A که یک سیستم کاهش نویز (Noise Reduction) بود؛ معرفی کرد. این سیستم به شکلی کارآمد با استفاده از فشردگی (Compression) و انبساط (Expansion) صدا، به صورتی سریع هیس زمینه (back ground hiss) را که ذاتا در ضبط نوارهای مغناطیسی حرفه‌ای وجود داشت، بدون اثرات جانبی محسوس در صداهای ضبط شده کاهش می‌داد. اولین دستگاهی که برای این منظور ساخته شد، A301 نام داشت و تنها دارای یک کانال بود و در سال 1966 به بازار آمد.

دالبی این سیستم نوین را خودش تولید کرد و ابتدا آن را به استودیوهای ضبط صدا فروخت. در این استودیوها برای تولید کاست‌های ضبط شده با کیفیت بالا از سیستم فوق استفاده می‌شد. به تدریج بکارگیری دالبی نوع A در استودیوهای ضبط برای بهبود کیفیت صدای فیلم نیز رو به گسترش نهاد و تقریبا تمامی نوارهای مستر صدا که به روش آنالوگ ضبط می‌شدند، از این سیستم برای کاهش نویز زمینه بهره می‌بردند. نبود اثرات جانبی در این سیستم برگ برنده آن نسبت به تلاش‌های دیگری بود که در زمینه کاهش نویز صدا تا آن زمان صورت گرفته بود. اختراع مهم سیستم کاهش نویز (NR) با به بازار آمدن فن مولتی تراک (Multi Track) در اواخر دهه ۶۰ سده گذشته میلادی، اثرات خود را به خوبی نشان داد. اگر دالبی نوع A وجود نمی‌داشت، هیس زیاد نوار که از ترکیب تراک‌های باریک و میکس متعدد آنها به وجود می‌آمد، قابل تحمل نبود. تصور کنید که این هیس در مراحل بعدی که صدای ضبط شده بعد از کپی‌های متعدد به دست مصرف‌کننده می‌رسید و یا در حاشیه فیلم قرار می‌گرفت چه وضعیتی پیدا می‌کرد. اولین دستگاه دالبی نوع A که در ضبط مولتی‌تراک به کار گرفته شد بالغ بر ۱۶ کانال کاهش نویز را در خود جای می‌داد و به سری M series) M) معروف بود و در سال 1972 به بازار آمد.

دالبی نوع دیگری از سیستم کاهش نویز A را در سال 1968 برای استفاده در دستگاه‌های خانگی با وفاداری بالا High Fidelity) HiFI) معرفی کرد. این سیستم نخستین بار در دستگاه‌های ساخت شرکت KLH آمریکا به کار رفت و دالبی نوع B نام گرفت. همانند نوع A در این نوع نیز تنها سیگنال‌های با لول کم پردازش می‌شوند، اما به جای تقسیم سیگنال به چندین باند مشخص، در سیستم کاهش نویز نوع B فقط یک باند در نظر گرفته می شود. این باند، کاهش نویز را در منطقه هیس فرکانس‌های بالا انجام می‌دهد، یعنی جایی که بیشترین مقدار نویز نوارهای ضبط شده تجاری در آن قرار دارد. در این سیستم همانند نوع A اثرات جانبی محسوس وجود ندارد. نوع B در حقیقت شکل ساده شده‌ای از نوع A است و بیشتر در مصارف عمومی و کارخانه‌های سازنده تجهیزات صوتی خانگی کاربرد دارد و اکنون مدارهای مجتمع (IC) نوع B ،در اکثر دک‌های کاست، ضبط صوت‌های پرتابل و دستگاه‌های پخش اتومبیل به کار می‌روند.

نخستین دستگاهی که توسط دالبی برای صدای سینما ساخته شد، تراک‌های صوتی اپتیکال مونو را که توسط دالبی NR نوع A ضبط شده بود رمزگشایی می‌کرد و به نام 364 موسوم بود و درسال 1972 وارد بازار شد.

حرکت دالبی به سوی دنیای دیجیتال با سال‌ها تحقیق در زمینه روان آکوستیک (Psychoacoustics) و کاهش نویز (Noise Reduction) آسان شد و این اتفاق در اصل شکلی از رمزگذاری صدای آنالوگ بود. برای نمونه همان اندازه که میزان داده‌های دیجیتال در دسترس برای صدا کاهش پیدا می‌کند، نویز زمینه بالا می‌رود. فن‌آوری‌های دیجیتال دالبی از این ضعف آشکار به عنوان مزیت خود استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند نویز عمدا تا نقطه‌ای افزایش پیدا کند که در آن‌جا می‌شود آن را توسط خود سیگنال صدا پوشاند. اولین سیستم کدگذاری دیجیتال دالبی در سال 1984 تحت عنوان AC-1 معرفی شد و در سال 1985 در شماری از ماهواره‌های ارسال مستقیم صدا و تصویر و سیستم‌های توزیع کابلی (Cable Distribution Systems) به کار گرفته شد. واحدهای رمزگذاری توسط آزمایشگاه‌های دالبی ساخته شدند و امتیاز رمزگذاری آنها واگذار گردید. نخستین تولید دیجیتالی آزمایشگاه‌های دالبی واحد رمزگذاری DP80 بود که در سال 1985 وارد بازار شد و برمبنای دالبی AC-1 که نخستین فن‌آوری رمزگذاری دیجیتال دالبی بود؛ کار می‌کرد.

دوئل فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده و حسن رجبعلی‌بنا ساخته سال ۱۳۸۲ است،که در ۲۰ آبان ۱۳۸۳ بر روی پرده سینما رفته‌است. همچنین، این فیلم اولین فیلم سینمایی ایران است که با صدای دالبی دیجیتال ضبط شده است. دوئل یکی از گران‌ترین فیلم‌های مستقل در تاریخ سینمای ایران است.

این فیلم داستان یکی از نظامیان ایرانی است که بعد از اسارت آزاد شده و خاطرات خود را بازگو می‌کند. زینال، یک سرباز ایرانی که برای بیش از ۲۰ سال اسارت کشیده است، پس از بازگشت متوجه می‌شود که به خیانت متهم شده. داستان پیرامون زینال و اسکندر می‌چرخد که هر دو در پی بسته‌ای می‌گردند که حاوی اسناد مهم بسیاری بوده است.

منبع:انجمن صدای سینمای ایران/ویکی پدیا/