کدام سفرنامه شامل مشاهدات دقیقی از عصر صفوی است؟

از عصر صفوی کدام سفرنامه شامل مشاهدات دقیقی است؟

نام سفرنامه ای که شامل مشاهدات دقیقی از عصر صفوی است چیست؟

سفرنامه شامل مشاهدات دقیقی از عصر صفوی کدام است؟

 سفرنامه ای که شامل مشاهدات دقیقی از عصر صفوی است کدام است؟

کدام سفرنامه شامل مشاهدات دقیقی از عصر صفوی است؟

1- ژان شاردن

2- هرودت

3- پلوتارک

جواب: ژان شاردن

توضیحات:

بیوگرافی ژان شاردن نویسنده سفرنامه عصر صفوی

ژان شاردن ‏(به فرانسوی: Jean Chardin)‏ (۱۶ نوامبر ۱۶۴۳–۵ ژانویهٔ ۱۷۱۳) جواهرفروش و جهانگرد فرانسوی بود که کتاب ۱۰ جلدی «سفرهای سِر ژان شاردن» به عنوان یکی از بهترینِ کارهای پژوهشگران غربی دربارهٔ ایران و خاور نزدیک برشمرده می‌شود. این کتاب برای اولین بار در ایران با نام «سیاحتنامه شاردن» با ترجمه محمد عباسی توسط مؤسسه مطبوعاتی امیرکبیر در سال ۱۳۳۵ منتشر شده است

سفرنامه ژان شاردن شامل مشاهدات دقیقی از عصر صفوی

خانوادهٔ او که از فرقهٔ پروتستان هوگِنو بودند، با کلیسای کاتولیک و مقامات رسمی فرانسه مشکل داشتند، به همین روی، او علاقه‌ای به ماندن در فرانسه نداشت و در ۲۲ سالگی نخستین سفر خود را آغاز کرد که در این سفر ۶ ساله (۱۶۶۴–۱۶۶۵ م) ایران بیش از دیگر کشورها توجه او را به خود جلب نمود.

در سفر دومش (۱۷ ماه اوت ۱۶۷۱ م) که خانم بازرگانی به نام لسکو او را همراهی می‌کرد، و سرانجام در تابستان ۱۶۷۳ م. به اصفهان رسیدند و تا سال ۱۶۷۷ م. در این شهر اقامت کردند. سپس به هندوستان رفته و پس از دو سال آنجا را به مقصد اروپا ترک کرد. این سفر آخرین سفر او به ایران بود. او لقب «تاجرشاه» را از شاه عباس دوّم دریافت کرده بود.

سفرنامه‌هایی که در دوره‌ی صفویه از سوی افراد برجسته‌ نگاشته شده‌اند، مهم‌ترین منابع در زمینه‌ی پژوهش درباره‌ی عصر صفوی به‌شمار می‌روند. کتاب «بررسی سفرنامه‌های دوره‌ی صفوی» شامل 25 سفرنامه است که مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. در بیش‌تر بخش‌ها گزیده‌ای هم از این سفرنامه‌ها نقل شده که برای خوانندگان عمومی مناسب بوده و می‌تواند ایران دوره‌ی صفوی را از چشم خارجیان تصویر کند.

سفرنامه نویسی در دوره صفویه

یکی از دوران هایی  که سفرنامه نویسی  در ایران رواج داشته ،دوران پادشاهان صفوی است .برخی از این سفرنامه ها ی این زمان توسط دیپلمات های ایرانی نوشته شده،  مانند سفرنامه قدیمی «سفینه سلیمانی» که  شرح سفر((محمد حسین بیک))، سفیر شاه سلیمان صفوی به کشور سیام ( تایلند )درسال های 98-1096 است ،. موضوع اصلی این کتاب گزارش سفر

هیئت نمایندگی ایران در  کشور سیام است.  دراین سفرنامه اطلاعات مفید ی از ایرانیان ساکن در آن کشور آمده است. ومطالب خواندنی دیگری اززندگی اجتماعی و اقتصادی مردم   سیام و همچنین ملت های آسیای شرقی چون فیلیپین،چین، ژاپن، سیلان و هندوستان را بیان می کند.

همچنین یکی از دیپلمات های ایزانی به نام «اروج بیک بیات»  که در سال 1599میلادی به فرمان شاه عباس صفوی به همراه هیئتی برای انجام ماموریت به دربار پادشاهان اروپا فرستاده شد. اما پس ازرسیدن به اروپا ،و ورود به اسپانیا  ، به اتفاق چند  تن از همراهان خود ، مذهب کاتولیک را برگزیدوپس از انتخاب نام مسیحی «دون خوان»Don Juan  برای خود ،از ترس مجازات اعدام  و به جرم ارتداد به ایران بازنگشت و در آن کشورمقیم شد.  وی خاطراتش را به زبان اسپانیایی نوشته  ،که سال ها بعد به  زبان انگلیسی ترجمه شد.

 علاوه بر آن ازدوران صفویه سفرنامه های  دیگری باقی مانده ،که نویسنده و روایتگر آنها جهانگردان و غیر ایرانیانی بوده اند که به  کشورهایشرقی  ،از جمله ایران سفر کرده و مدتی دراینجا ساکن بوده اند . در این  دسته از نوشته ها  نیز اطلاعات و مطالب جالب و  خواندنی زیادی  از مردم آن دوره بدست می دهد.

منبع:ایمنا/ویکی پدیا