کدام قله به دماوند کوچولو شهرت دارد؟

دماوند کوچولو به کدام قله میگویند؟

لقب کدام قله دماوند کوچولو است؟

نام قله ای که به دماوند کوچولو شهرت دارد چیست؟

دماوند کوچولو شهرت کدام قله کوه می باشد؟

کدام قله به دماوند کوچولو شهرت دارد؟

1- گندم کوه

2- آزاد کوه

3- سه سنگ

جواب:گندم کوه

توضیحات:

گندم کوه تفرش مشهور به دماوند کوچولو

تفرش یکی از شهرهای استان مرکزی در ایران و مرکز شهرستان تفرش است. در دوران کهن گبرش نام داشته و مردم آن آیین گبری داشتند.کوه‌های قشلاق و گندم کوه از شمال و منار و نقره کمر از جنوب شرقی شهر را محصور می‌کنند

دکتر محمد ناصری‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که «تاکنون کتابی جامع و منسجم درباره مناطق طبیعی و آثار باستانی استان مرکزی عرضه نشده است»، اظهار کرد: شهر اراک به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌هایی که دارد، از سالیان دور به «سلطان‌آباد» معروف بوده است. 

وی ادامه داد: اینک استان مرکزی از وجود بازار قدیمی و تاریخی متعلق به زمان قاجار در شهر اراک بهره می‌برد. این بازار در سال 1228 هجری قمری به همت یوسف‌خان گرجی ساخته شد. همچنین در مرکز شهر اراک «حمام چهار فصل» قرار دارد. این مکان از جنبه‌های تاریخی، کاشی‌کاری و معماری، بنایی دیدنی به شمار می‌آید. «حمام چهار فصل» را حاج ابراهیم خوانساری در دوره قاجار با مساحت یک هزار و 600 متر مربع احداث کرد. 

نویسنده کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» درباره «دماوند کوچولو» گفت: در شهرستان تفرش قله گندم‌کوه معروف «دماوند کوچولو» که بسیار با ارزش تلقی می‌شود، قرار دارد. در دامنه‌های این قله سنگ‌نگاره‌های بی‌بدیل زیبایی وجود دارند که چشم هر بیننده را به خود جذب می‌کنند. همچنین این شهرستان مدفن پرفسور محمود حسابی، پدر علم فیزیک ایران است.

دماوند

کوه دماوند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است.دماوند دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد. از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین ، قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است.کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

آزادکوه

آزاد کوه نام یکی از بلندترین قله‌های مرکزی البرز در استان مازندران است. اسم آزادکوه توسط محلیان ساکن اطراف برای این کوه گذاشته شده‌است و شاید دلیل این نام‌گذاری این باشد که این کوه به صورت مخروطی بوده و با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد. نام دیگر این کوه «شاهزاده کج گردن» است و به صورت کلی چهار مسیر برای صعود به آن وجود دارد که مسیر نزدیک آن از روستای کلاک آغاز می‌شود. این قله تنها به وسیله یال جنوبی به دیگر قلل منطقه متصل است.

منبع:ویکی پدیا