کدام گزینه در کاهش ترافیک موثر تر است

راهکار های کاهش ترافیک 

کدام گزینه در کاهش ترافیک موثرتر است

راه های کاهش ترافیک 

برای کاهش ترافیک چه باید کرد

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب چهارشنبه 15 مهر 94

موثرترین راه کاهش ترافیک چیست

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب چهارشنبه 15 مهر 94

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه

کدام گزینه در کاهش ترافیک موثرتر است؟

1-حرکت بین خطوط

2- افزایش چراغ قرمز


برای دیدن پاسخ درست مسابقه پیامکی برنامه خندوانه 

 اینجا کلیک کنید


عضو شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه احداث تقاطع های غیر همسطح تاثیر چندانی در کاهش و کنترل معضل ترافیک نداشته است، اظهار داشت: چنانچه بخشی از اعتبارات احداث پل ها را صرف توسعه متوازن سرانه های خدماتی کنیم، قطعا به آثار و نتایج مطلوب تری دست خواهیم یافت.
محمد صادق باغستانی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مجتمع های اداری و تجاری، مراکز خدماتی و درمانی، آموزشگاه ها و موسسات مالی و اعتباری در مرکز کلانشهر قرار گرفته اند که به همین دلیل، معضل ترافیک در هسته مرکزی شهر نمود بیشتری دارد، گفت: چنانچه توزیع سرانه ها و امکانات در سطح شهر به گونه ای باشد که ساکنین هر یک از مناطق 12 گانه در محل سکونت خویش به خدمات مورد نیاز دسترسی داشته باشند، قطعا تا حد زیادی از بار ترافیکی معابر کاسته می شود. عضو پارلمان شهری کرج با تاکید بر اینکه سازمان میادین میوه و تره بار افزایش تعداد روز بازارها در تمامی محلات و شهرک های پرجمعیت را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: از آنجا که بخش اعظم نیازهای روزانه شهروندان مربوط به خرید انواع خوراکی ها و سبزیجات و گوشت و مرغ می شود، در صورت توزیع مناسب روز بازارها در سطح مناطق شهری می توان تا حد زیادی از آمار سفرهای درون شهری کاست و ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، به کاهش ترافیک و حفظ سلامت محیط زیست نیز کمک شایانی کرد. 
بحران ترافیک در صدر مشکلات شهری قرار دارد
وی در ادامه از «شهرداری الکترونیک» به عنوان گزینه ای مناسب جهت کاهش سفرهای درون شهری یاد کرد و ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، بیشترین مراجعات مردم به نهادهای اداری و خدمت رسان مربوط به شهرداری و مناطق و سازمان های تابعه آن می شود که در صورت احداث «دفاتر خدمات شهر الکترونیک» در نقاط مختلف شهر می توان تا حد زیادی بر معضل ترافیک غلبه کرد و همچنین شهروند مداری، صرفه جویی در هزینه های جاری مدیریت شهری و کاهش تخلفات اداری را به ارمغان آورد. نماینده مردم کرج در پارلمان شهری خاطر نشان کرد: بحران ترافیک که در صدر مشکلات شهری بسیاری از کلانشهرها بویژه کرج قرار دارد و با تنگ کردن عرصه بر محیط زیست و سلامت عمومی جامعه، سالانه صدها قربانی می گیرد، بیش از احداث سازه های ترافیکی و ساخت تقاطع های غیر همسطح و اصلاح هندسی معابر به اشاعه فرهنگسازی و توسعه آموزش های شهروندی نیاز دارد تا با دعوت مردم به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین و تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری از سوی دیگر، بتوانیم از بار ترافیکی در مرکز البرز بکاهیم. باغستانی در پایان بر توجه مسئولان ارشد شهری به نکات فوق الذکر تاکید کرد و بیان داشت: امید است با همکاری مردم و مسئولان و تکیه بر همدلی و همزبانی بتوانیم به روش های کارآمدی جهت اداره شهر دست یابیم و با استفاده از اصل همفکری و مشورت که خاستگاه اصلی تشکیل شوراهای اسلامی نیز هست، به مشکلاتی نظیر ترافیک، مشکلات زیست محیطی، ساخت و سازهای غیر مجاز و... پایان بخشیم.

معاون عمرانی استانداری سمنان گفت: آموزش مسایل ترافیکی را یکی از موثرترین عوامل کاهش تصادفات است

 

به گزارش روابط عمومی استانداری سمنان: با حضور معاون عمرانی استاندار سمنان نشست مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیته ایمنی راه های استان سمنان در محل سالن غدیر استانداری سمنان برگزار گردید

مهندس جانفشان آموزش مسایل ترافیکی را یکی از موثرترین عوامل کاهش تصادفات دانست و گفت: باید فکر کرد و با برنامه ریزی بهتر تصادفات را کاهش داد و با ایمن سازی مناطق حادثه خیز از بروز حادثه جلوگیری کرد. وی تصریح کرد: بر اساس برنامه پنج ساله پنجم، سالانه 10 درصد باید از شمار تلفات جاده ای کاسته شود و در پایان برنامه حداقل 50 درصد کاهش تلفات را شاهد باشیم.

معاون عمرانی استاندار سمنان با اشاره به کسب رتبه چهارم استان در کاهش تلفات رانندگی در کشور بر مشارکت بیشتر دستگاه ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: حفظ این جایگاه سخت است و همه باید در این خصوص تلاش و همکاری کنند. جانفشان عراقی ضمن بیان اینکه تصادفات درون شهری و برون شهری استان سمنان امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش یافته است افزود: شمار مجروحان این حوادث نیز در 9 ماهه سالجاری نسبت به سال 91، سه درصد کاهش داشته است.

وی اعضای شورای هماهنگی ترافیک و کمیته ایمنی راه ها را به چاره اندیشی برای برطرف کردن نقایص و کمبودها در محورهای مواصلاتی این استان و محورهای درون شهری و برون شهری فراخواند. معاون عمرانی استاندار سمنان اظهار داشت: با توجه به اینکه شمار زیادی از مسافران عبوری، زائران امام رضا (ع) هستند باید برای رفاه و آسایش آنان کمپ های بین راهی در استان آماده شود و برای راهنمایی آنان، تابلوهای معرفی مسیر نصب شود. وی افزود: شهرداری ها برای زیباسازی چهره شهرها، مسیرجاده ها و اماکن بین راهی، پاکسازی محیط زیست، رسیدگی به وضعیت روشنایی ها، وضعیت تابلوها، خیابانها، اماکن و مراکز عمومی مهم و رنگ آمیزی مبلمان شهری تلاش کنند. جانفشان عراقی با تشکر از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی و پلیس راهور استان سمنان برای کاهش تصادفات در محورهای مواصلاتی گفت: آمارهای تصادفات ، متوفیان و مجروحین روز به روز کاهش داشته است.

نشست مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیته ایمنی راه ها با حضور فرمانداران، شهرداران و دیگر اعضای این شورا برگزار و برنامه ها و مسایل مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.

چکیده: گسترش دوچرخه سواری به عنوان یک موقعیت سفر، بخشی از حمل و نقل است تا در جای گزینی ماشین شخصی و تشویق به استفاده از آن نقش آفرین باشد. اگرچه ترافیک دوچرخه تنها درصد ناچیزی از کل جریان ترافیک را تشکیل می دهد، ولی تاثیر همین درصد ناچیز نیز باید در برنامه ریزی های حمل و نقل ایران در نظر گرفته شود. به همین منظور بسیاری از شهرها برنامه ریزی گسترده ای را برای تامین تسهیلاتی از قبیل اختصاص راه های مخصوص دوچرخه سواری به صورت خطوط ویژه عبور و مرور دوچرخه در خیابان ها به اجرا درآورده اند. در این رابطه افزایش استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری، به واسطه ایجاد مسیرهای مناسب دوچرخه سواری، در کاهش حجم ترافیک شهری موثر خواهد بود. شهر شیراز با حجم بالا و تراکم زیاد جمعیت به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می شود که در صدد است تا با راه اندازی مترو (در آینده نزدیک) و دوچرخه سواری، ترافیک شهری و مشکلات ناشی از آن را کاهش دهد. هدف از ارایه این پژوهش، بررسی رابطه ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و کاهش حجم ترافیک شهری در بافت تاریخی شهر شیراز می باشد.
این پژوهش بر این فرضیه استوار است که بین میزان استفاده از دوچرخه (به واسطه ایجاد مسیرهای مناسب دوچرخه سواری) و کاهش حجم ترافیک رابطه وجود دارد. برای بررسی این فرضیه از تحلیل های آماری و تحلیل های شبکه ای به واسطه نقشه های GIS استفاده شده است. روی کرد کلی حاکم بر روش تحقیق در این مقاله، ترکیبی از روش های تحلیل فضایی و تحلیل رابطه ای است و روش جمع آوری داده ها به صورت اسنادی است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که تنها افزایش دوچرخه سواری در کاهش حجم ترافیک موثر نیست بلکه عوامل دیگری هم چون مسیر های ویژه دوچرخه سواری نقش مهمی در این کاهش ترافیک خواهند داشت.

ساعات روز، ترافیک سنگینی در شهرها وجود دارد و این مسئله باعث تاخیر در سفرهای درون شهری می شود.» 
پژوهشگران با استناد به اطلاعات مربوط به سالهای ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۳ وضعیت بدتر ترافیک را در ایالات متحده مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که تعداد شهرهایی که در آنها هر مسافر شهری بیش از ۲۰ ساعت در ترافیک گرفتار می شود از ۵ شهر در سال ۱۹۸۲ به ۵۱ شهر در ۲۰۰۳ رسیده است. از جمله شهرهایی که در این سال به فهرست پیوسته اند، می توان به چارلستون در کارولینای جنوبی، نیوهیون درکانتیکات، سالت لیک سیتی و سینسیناتی اشاره کرد. 
مسافران شهری در سال ۱۹۸۲ به طور متوسط با ۱۶ ساعت تاخیر در سال مواجه بودند، در حالی که این تاخیر در ۲۰۰۳ به ۴۷ ساعت رسید. 
بنا به گزارش سالانه موسسه فوق الذکر ، با وجود رشد بسیار کند اقتصاد در دو سال گذشته، ترافیک باعث ۷/۳ میلیارد ساعت تاخیر در سفرهای شهری و به هدر رفتن ۳/۲ میلیارد گالن سوخت شده است. این ارقام در سال ۲۰۰۲ معادل ۷۹ میلیون ساعت و ۶۹ میلیون گالن بوده است. ضرری که ترافیک در ۸۵ ناحیه شهری در ایالات متحده به وجود می آورد جمعا ۱/۶۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود. 
یکی از محققان این گزارش می گوید: «در حالی که شاهد رشد اقتصادی نسبتا کندی هستیم، اما میزان ترافیک افزایش پیدا کرده است. وضعیت حتی در شهرهای کوچکتر نیز بدتر شده است و اگر قیمت کنونی سوخت را در نظر بگیریم به رقمی معادل ۶۵ میلیارد دلار خواهیم رسید.» 
آلن پیسارسکی، نویسنده مقاله رفت و آمد شهری در آمریکا می گوید که ترافیک در بعضی از شهرهای مورد مطالعه بیشتر شده است اما وی دلیل این مسئله را اقتصاد ضعیف می داند. او اظهار می دارد: «البته من امیدوارم این مسئله راه حل دیگری نیز داشته باشد اما به نظر می رسد پیام بزرگ این معضل این است که باید همه را بیکار کنیم تا مشکل ترافیک حل شود.» 
مدیریت ترافیک 
پروژه های عظیم حمل و نقل که می توانند باعث کاهش ترافیک شوند حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می برند تا به بهره برداری برسند. بنابراین شهرها باید روش متعادل تری را در پیش بگیرند. به این معنی که ضمن طراحی پروژه های بزرگ و دراز مدت باید اقدامات سریعی نیز برای کاهش ترافیک انجام شود و این مسئله با مدیریت بهتر ترافیک صورت می گیرد. 
بنا به آمار همین گزارش، با شیوه های مدیریت ترافیک در سال ۲۰۰۳ از هدر رفتن ۳۳۶ میلیارد ساعت و ۶/۵ میلیارد دلار جلوگیری شد. از جمله این شیوه ها می توان به ورودی های ویژه بزرگراه ها برای کنترل حجم ترافیک ورودی به بزرگراه ها، علائم راهنمایی، آرام کردن بار ترافیکی و کاهش میزان برخوردها و برنامه های مدیریت تصادفات مربوط به ترافیک اشاره کرد. (مدیریتی که عمدتا مربوط به مدیریت مشکلات ناشی از اتفاقات و تصادفات ترافیک های سنگین و خرابی جاده و نقص خودروها می شود.) 
شهر سیاتل در ایالت واشنگتن یکی از موفق ترین برنامه ها را در زمینه مدیریت تصادفات راه های شهری اجرا کرده است. 
در یک روز پر ترافیک حدود ساعت ۱۱ صبح یک تانکر حامل ۳۲۰۰ گالن قیر داغ دچار سانحه و واژگون شد و لایه های قیر داغ را روی هر ۴ باند شمالی بزرگراه ریخت. در پی این حادثه، گروه ویژه تصادفات ایالت واشنگتن وارد عمل شد و با هماهنگی با مقامات ایالتی و با تشکیل یک مرکز فرماندهی، بزرگراه را بستند و به دنبال وسایل مورد 
نیاز فرستادند تا تانکر را برگردانند و قیرها ر ا از روی جاده پاک کنند. آنها با علائم هشدار دهنده متنوع و فراوان و توسط رادیو و سایر رسانه ها به رانندگان در مورد قیر روی جاده هشدار دادند، همچنین با ماموران آتش نشانی سیاتل هماهنگ کردند تا با اسپری آب، قیر روی جاده را پاک کنند. 
علائم راهنما و زمانبندی چراغ های راهنمایی طوری تغییر کردند که بار ترافیکی به خیابان های اطراف هدایت شد. به این ترتیب حادثه ۱۲ آوریل که می توانست تبدیل به یک فاجعه شود به خوبی مدیریت شد و تا ساعت ۲:۱۵ بعد از ظهر باند شمالی بزرگراه مجددا باز شد. تام لنتز نیز که یکی از مقامات وزارت راه و ترابری در ایالت واشنگتن است اظهار می دارد که «هماهنگی ها بسیار خوب صورت گرفت و همه چیز خیلی خوب پیش رفت.» 
مشخص شده است که بیش از ۵۰ درصد ترافیک های سنگین بزرگراه های شهری به دلیل تصادفات یا نقص خودروها و سایر حوادثی است که ترافیک را کند می کنند. هدف اینگونه گروه ها کاهش زمانی است که طی آن این حوادث باعث ایجاد ترافیک می شوند. 
گشت های ویژه 
به گفته همین مقام وزارتخانه، تعداد افراد این گروه از ۵ نفر، به ۲۰ نفر در سال ۲۰۰۲ رسید. وی می گوید : «ما گشت هایی در ساعات شلوغ رفت و آمد در صبح و بعد از ظهر داریم و چند گشت دیگر نیز در ساعات دیگر روز و ایام تعطیل به گشت زنی مشغولند. ماموریت آنها گشت زنی در حوزه های خود است و اگر وسیله ای دچار مشکل شده یا تصادفی اتفاق بیفتد این گشت ها به کمک رسانی می پردازند و سعی می کنند تا در اسرع وقت راه را باز کنند. 
اعضای این گروه همگی به بی سیم مجهز هستند و ۳۵۰ تلویزیون مدار بسته نیز در مرکز مدیریت ترافیک وجود دارد. همچنین علائم راهنمایی متعددی برای هشدار به رانندگان در مورد حوادث بزرگراه در اختیار آنهاست. این گروه با هماهنگی گشت ایالتی عمل می کند. 
یک مقام دیگر وزارتخانه می گوید: امروز همه می دانند که پشتیبانی پس از حادثه چقدر می تواند کارساز باشد. تلاش ما بر این نکته متمرکز است که راه در اسرع وقت باز شود. هدف این گروه کاهش زمانی که هر تصادف به خود اختصاص می دهد حداکثر ۹۰ دقیقه است. در مطالعه ای که سال گذشته صورت گرفت مشخص شد که زمان انتظار پس از حادثه، چه حوادث مرگبار و چه حوادث جزئی کاهش یافته است. وی می گوید: شعار این گروه «پاکسازی راه ها و کمک به رانندگان» است و ما این شعار را خیلی جدی گرفته ایم. 
مترجم: آرش صوفی وند 
منبع: یو . اس . ای تودی

منبع : روزنامه کیهان