باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله با آغاز ماه ذی‌الحجه زائرین کعبه برای انجام فریضه تمتع راهی مکه می‌شوند، حج عطیّه بزرگ الهی و حاجیان مهمانان ویژه درگاه خداوندند چراکه حج، از شکوهمندترین شعائر دین و از فرائض بزرگ اسلام است.

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر


وقتی این تجمع انسانی عظیم صورت می گیرد همواره از کشور میزبان انتظار میرود تا در صدد تامین امنیت زائرین برآید اما حج امسال دیگر کار را از محکوم کردن و مسئول دانستن مقامات ریاض کار را گذرانده...

بی کفایتی آل سعود برای اداره امر مهم حج تبدیل به سناریویی شده که شاهده رنگین شدن مکه با خون حجاج هستیم و این سوال مطرح می شود که در این برهه زمانی که از سراسر جهان برای زیارت خانه خدا وارد مکه می شوند چرا تمرکز این کشور بر روی حج نیست؟

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر


در همین رابطه "حسین رویوران" در گفتگو  باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: در چند سال گذشته در منا شاهد قربانی شدن بیش از 500 حاجی بودیم، و عربستان قول داده بود که تدابیری اتخاذ کند که این موضوع دیگر تکرار نشود اما دیدیم که تکرار شد و متاسفانه دولت عربستان قول داده بود که در امروز هیچگونه تجمعی صورت نگیرد و در نتیجه ازدحام کسی دچار مشکل نشود اما این کار را نکرد و اساسا عربستان تمرکزش در ارتباط با حج نیست. بلکه تمرکز آنها بر نقششان در منطقه است.بیشتر

در پی حادثه اخیر دست کم 453 نفر از حجاج بیت‌الله الحرام بر اثر تراکم جمعیت در صحرای منی و 719 نفر از حجاج زخمی شدند این اتفاق مرگبارترین حادثه در طول انجام مناسک حج در 9 سال اخیر بوده است. در سال‌های گذشته نیز حوادث مشابهی در حین مناسک حج رخ داده است. در سال 1990 نیز 1426 نفر در تونل منتهی به مسجد الحرام، بر اثر ازدحام بسیار زیاد و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران جان باختند.بیشتر

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر


در سال 1994 نیز، 270 نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند. در سال 1997 نیز 340 حاجی در منا به دلیل آتش سوزی در خیمه‌ها کشته شدند. این حادثه 1500 زخمی نیز بر جای گذاشت.

در سال 1998هم 180 حاجی بر اثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند. حج سال 2004 هم با کشته شدن 251 نفر به دلیل ازدحام جمعیت در رمی جمرات همراه بود.

در سال 2006 هم فرو ریختن سقف هتلی در مکه به کشته شدن 76 نفر از حجاج آسیایی منجر شد. در همین سال 363 نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.

با توجه به اینکه در سالهای گذشته نیز شاهد چنین مسائلی بودیم و انتظار می رفت که عربستان در مدیریت خود تغیراتی را ایجاد کند کند باز هم شاهد سوئ تدبیر هستیم "حسن هانی زاده" در این باره به  باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: وزارت خارجه با اهمیت بالایی مسائل حجاج را دنبال می‌کند اما این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند. به همین جهت از طریق رایزنی با کشورهای اسلامی برای تشکیل یک شورای اسلامی در راستای تامین امنیت حجاج بیت‌الله الحرام باید رایزنی‌هایی صورت گیرد.

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر

وی ادامه داد: اگر این رایزنی صورت نگیرد عربستان باید تعهد دهد که امنیت حجاج را در آینده تامین کند. در غیر اینصورت باید شورایی با حضور کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای تامین امنیت حجاج تشکیل شود و عربستان سعودی به دلیل بی‌تدبیری و بی‌کفایتی نتوانسته امنیت حجاج را تامین کند و حوادثی که طی هفته‌های گذشته رخ داد نشان می دهد که رژیم عربستان به دلیل مشغول شدن در مسائل منطقه‌ای به ویژه یمن نتوانسته راهکارهای مناسبی را برای تامین امنیت حجاج بیابد.بیشتر


حادثه مرگبار دیگری که در حج امسال رقم خورد سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نزدیک به 120 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت، حادثه ای که علی رقم هشدارهای سازمان هواشناسی به شرکت های بنا کننده این جرثقیل های متعلق به پسر پادشاه عربستان همچنان برقرار بود تا نشان دهد در کشوری که یگانه قبله وحدت مسلمانان در آن قرار دارد دلار برای خاندان آل سعود قبله اول است...!

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر


دلارهای نفتی و درآمد بالغ بر شش میلیارد دلار ارز که از مراسم حج عاید این کشور می‌شود باعث نشده تا مقامات ریاض از خوش خدمتی به غرب چشم بپوشند، ساخت و سازها در این کشور که در پس این فعالیت‌های تجاری شرکت‌های اروپایی قرار دارند موضوعی است که آل سعود حاضر نشده در مراسم حج از آن صرف نظر کند
.بیشتر


حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر

.این سناریوی بی کفایتی به همین جا ختم نمی شود بلکه شاهد آتش سوزی در هتل ها نیز بودیم در جریان این آتش سوزی حدود هزار نفر از حجاج ساکن در این هتل که از یکی از کشورهای آسیایی بودند سریعا به بیرون از هتل هدایت شدند و شماری از مهمانان این هتل در جریان این حادثه مصدوم شدند.


حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر

اما حادثه های مشکوک و کوچک دیگری نیز در حج 1394 وجود داشت از جمله سقوط پنکه سقفی در صفا و مجروح شدن 4 نفر از زائران ایرانی و حادثه ای دیگر 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند که در این رابطه کمیته امدادرسانی شهری عربستان  اعلام کرد  حجاج در حال حرکت از مشعر عرفات به سمت مکه مکرمه بودند که به دلیل طولانی شدت مدت انتظار در پی خرابی درهای قطار، دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر

شاید با مرور این حوادث آن هم به صورت سریالی و پشت سر هم دیگر نتوان نام حادثه را روی آن نهاد چرا که بوی مشکوکیت این قضیه بدجور با خون حجاج ادقام شده و حتی اگر این موضوع صحت و ثقم نداشته باشد بی کفایتی دولت این کشور امری غیر قابل انکار است.

به تعبیری دیگر باید گفت همه چیز به اولویت ها باز می گردد و متاسفانه مقامات ریاض اولویت خود را با وجود چنین تجمع میلیونی بر مسائل منطقه ای بنا نهادند و امروز در کنار تعهد این این کشور این موضوع مطرح می شود که برای تامین امنیت حجاج باید چاره ای دیگر اندیشید.

حج خونین؛ سناریوی بی‌کفایتی عربستان ادامه دارد+تصاویر 

"حسین شیخ‌الاسلام" پیرامون حادثه کشته‌ و مجروح شدن حجاج در منا به باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: این بی کفایتی عربستان را محکوم می کنیم و این حادثه نهایت بی‌تدبیری این کشور را می‌رساند. آنها از یک طرف در جنوب مسلمانان را در یمن شهید می کنند و از طرف دیگر با بی‌کفایتی و سوءمدیریت خود حجاج کشورها را و این حادثه  باعث آبروریزی برای شاهنشاهی پوسیده عربستان است.بیشتر

گزارش از هدیه آقاپور