ایران چند بار به جام جهانی فوتبال صعود کرده است

ایران چندبار به جام جهانی فوتبال صعود کرد

 ایران چند بار به جام جهانی فوتبال رفته است

ایران چند بار به جام جهانی فوتبال صعود کرده

 ایران چند بار به جام جهانی رفت

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب پنجشنبه 16 مهر 94

ایران چند بار به جام جهانی فوتبال صعود کرده است

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب پنج شنبه 16 مهر 94

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه

ایران چند بار به جام جهانی فوتبال صعود کرده است؟

1- چهار بار

2- سه بار

3- دو بار

برای دیدن پاسخ درست مسابقه پیامکی برنامه خندوانه 

 اینجا کلیک کنید

به گزارش «تابناک»، رقابت‌های جام جهانی فوتبال از سال‪  ۱۹۳۰آغاز شد که نخستین دوره رقابت‌هایی با این عنوان در کشور اروگوئه برگزار شد؛ اما برای ایران ‪۴۴ سال طول کشید تا پا به این رقابت‌ها بگذارد.

ایران ، چگونه چهار بار به جام جهانی رفت ؟

بنا بر این گزارش، از سال ‪ ۱۹۷۴زمانی که ایران برای نخستین بار رقابت برای حضور در میان برترین‌های فوتبال جهان را در مسابقات مقدماتی تجربه کرد، کارنامه تلاش ایران در این رقابت‌ها، کارنامه‌ای پرماجراست و نتیجه همه این تلاش‌های ‪چندین ساله (از مسابقات مقدماتی جام جهانی ‪ ۱۹۷۴آلمان تا کنون )، شرکت در دوره‌های گوناگون مسابقات مقدماتی جام جهانی، حضور در سه جام جهانی، آرژانتین، فرانسه و آلمان بوده است.

بهترین کارنامه ایران در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی مربوط به سال 1978 آرژانتین با مربیگری حشمت مهاجرانی به دست آمد که تیم کشورمان بدون شکست نخستین راهیابی خود را به جام جهانی جشن گرفت.

در نخستین حضور ایران در مرحله مقدماتی ‪ ۱۹۷۴آلمان، بازی تیم‌های حاضر در گروه ایران به صورت رفت و برگشت در تهران برگزار شد که متأسفانه تیم ایران در مرحله دوم این پیکارها به علت تفاضل گل کمتر نسبت به استرالیا از حضور در مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی بازماند.

کارنامه کامل حضور ایران در مراحل مقدماتی جام جهانی از سال 1974 تا 2006 که منجر به سه بار حضور ایران به جام جهانی شد:

ردیف

عنوان

بازی

برد

تساوی

باخت

امتیاز

مربی

کارنامه

1

مقدماتی 1974 آلمان

8

5

1

2

16

محمود بیاتی

حذف با تفاضل گل برابر استرالیا

2

مقدماتی 1978 آرژانتین

11

9

2

---

29

حشمت مهاجرانی

اولین صعود به جام جهانی

3

مقدماتی 1990 ایتالیا

6

5

---

1

15

رضا وطنخواه 3 بازی، مهدی مناجاتی 3 بازی

حذف با تفاضل گل برابر چین

4

مقدماتی 1994 آمریکا

11

5

3

3

18

علی پروین

حذف از مرحله دوم مقدماتی

5

مقدماتی 1998 فرانسه

17

8

6

3

30

مایلی کهن 14 بازی و والدیر ویرا 3 بازی

دومین صعود به جام جهانی

6

مقدماتی 2002 کره – ژاپن

14

9

3

2

30

میروسلاو بلازوویچ

حذف در مرحله دوم مقدماتی

7

مقدماتی 2006 آلمان

12

9

1

2

28

برانکو ایوانکوویچ

سومین صعود به جام جهانی


جمع

79

50

16

13

166



افزون بر این، در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، علی دایی و افشین قطبی هدایت تیم ملی را بر عهده داشتند که در پایان تیم ملی کشورمان از صعود بازماند.

عملکرد ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014

تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل در هر دو مرحله اول و دوم 16 بازی انجام داد که از مجموع این 16 بازی، 10 برد، چهار مساوی و دو باخت به دست آورد.

ملی‌پوشان فوتبال ایران در این 16 بازی 30 گل زدند و هفت گل دریافت کردند. بیشترین بازی انجام شده تیم ایران در هر دو مرحله اول و دوم مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل مقابل قطر بود، تیمی که هم در مرحله نخست مقدماتی همگروه تیم ایران شد، هم در مرحله دوم.

تیم ایران از مجموع چهار بازی برگزار شده خود مقابل این تیم در مجموع سه تساوی و یک پیروزی به دست آورد.، عملکرد کلی تیم ملی فوتبال ایران در هر دو مرحله اول و دوم مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل به شرح زیر است:

مرحله مقدماتی:
دیدار رفت: ایران چهار ـ مالدیو صفر؛ گل‌ها: کریم ‌انصاری‌فرد (دو گل)‌، علی کریمی و سعید دقیقی
دیدار برگشت: مالدیو صفر ‌ـ ‌ ایران  یک گل: محمدرضا خلعتبری
مرحله اول مقدماتی
دیدارهای دور رفت:

ایران 3 ـ اندونزی صفر؛ گل‌ها: جواد نکونام (دو گل) و آندرانیک تیموریان
قطر یک ـ ایران یک. گل ایران: هادی عقیلی
ایران 6‌ ـ‌ بحرین صفر؛ گل‌ها: جلال حسینی، هادی عقیلی، آندرانیک تیموریان، کریم انصاری‌فرد، غلامرضا رضایی و مجتبی جباری
دیدارهای دور برگشت:

ایران یک ‌ـ‌ بحرین یک؛ تک گل ایران: مجتبی جباری
ایران 4 ـ اندونزی یک؛ گل‌های ایران: میلاد میداوودی، مجتبی جباری، غلامرضا رضایی و جواد نکونام
ایران 2 ـ قطر 2؛ گل‌های ایران: اشکان دژاگه (دو گل)
جدول گروه در پایان دور نخست رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل

 11


 مرحله دوم مقدماتی جام جهانی
دیدارهای دور رفت:
ازبکستان صفر ـ ایران یک؛ گل: محمدرضا خلعتبری
ایران صفر ـ قطر صفر
لبنان یک ـ ایران صفر
ایران یک ـ‌ کره جنوبی صفر؛ گل: جواد نکونام

دیدارهای دور برگشت:
چهارشنبه 24 آبان : ایران صفر ـ ازبکستان یک
قطر صفر ـ ایران یک؛ گل: رضا قوچان‌نژاد
ایران 4 ـ لبنان صفر؛ گل‌ها: محمدرضا خلعتبری، جواد نکونام (دو گل)، رضا قوچان‌نژاد.
سه‌شنبه 28 خرداد : کره جنوبی صفر ـ ایران یک، گل: رضا قوچان‌نژاد

مقدماتی جام جهانی قاره آسیا گروه A

تیم بازیها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
1 ایران 8 5 1 2 8 2 6 16
2 کره جنوبی 8 4 2 2 13 7 6 14
3 ازبکستان 8 4 2 2 11 6 5 14
4 قطر 8 2 1 5 5 13 8- 7
5 لبنان 8 1 2 5 3 12 9- 5

 کارلوس کروش، سومین مربی خارجی به شمار می‌رود که تیم ملی ایران را به جام‌جهانی برده است. او آوریل 2011 پس از طی کردن یک پروسه طولانی‌مدت به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و بتازگی قرارداد خود را تمدید کرده است.

صعود به جام‌جهانی 2014 مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواسته از کرش بود که او بخوبی آن را انجام داد، البته در بازی‌های آخر تیم ملی. تیم ملی تا به حال 29 بار با هدایت این مربی به میدان رفته است که از این 29 بازی 15 برد، 10 مساوی و چهار باخت به دست آورده است.

کرش 51 درصد بازی‌هایی که تیم ملی را به عنوان سرمربی هدایت کرده با پیروزی پشت سر گذاشته است.او بلافاصله پس از بازگشت تیم ملی فوتبال ایران از اولسان کره جنوبی به تهران قرارداد خود را تمدید کرد تا هدایتگر ایران در جام‌جهانی 2014 برزیل هم باشد.

تیم ملی فوتبال ایران از سال ۱۹۷۴ در مرحله انتخابی جام جهانی شرکت کرده است که در طول ۹ بار حضور، چهار بار موفق به راهیابی به مرحله نهایی این رقابت ها شده است.
تیم ملی فوتبال ایران درنخستین حضور خود با هدایت فرانک اوفارل ایرلندی درمرحله انتخابی جام جهانی شرکت کرد اما با دو شکست مقابل حریفان نتوانست جواز حضور درجام جهانی آلمان غربی را به دست آورد.
براساس این گزارش، ملی پوشان فوتبال ایران در مجموع در ۹ دوره مرحله انتخابی جام جهانی شرکت کرده اند که در نهایت در چهار دوره موفق به راهیابی به این پیکارها شدند.
درزیر نحوه چهار دوره حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام های جهانی آمده است:
* ۱۹۷۸ آرژانتین
تیم ملی فوتبال ایران با هدایت حشمت مهاجرانی در مرحله مقدماتی جام جهانی حضور یافت و با کسب ۱۰ پیروزی و دو تساوی، با اقتدار به عنوان تنها نماینده قاره آسیا راهی بویندس آیرس شد.
ملی پوشان فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی، در نوامبر سال ۱۹۷۷ به مصاف تیم ملی استرالیا رفتند که در نهایت در حضور بیش از ۹۰ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی حریف خود را با یک گل بدرقه کردند و برای نخستین بار جشن صعود به جام جهانی بر پا کردند.
ناصر حجازی، ایرج دانایی فرد، علی پروین، آندرانیک اسکندریان، حسن روشن و غفور جهانی بازیکنان تاثیر گذار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بودند.
* ۱۹۹۸ فرانسه
تیم ملی فوتبال ایران بعد از درخشش در جام ملت های آسیا با هدایت محمد مایلی کهن، راهی مرحله انتخابی جام جهانی شد اما نتایج ضعیف در مرحله دوم مقدماتی باعث شد تا والدیر ویه را برزیلی سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گیرد.
تیم ایران در مرحله پایانی حذفی (پلی اف)، دوباره مقابل تیم ملی استرالیا قرار گرفت که در نهایت به لطف گل زده در خانه حریف، برای دومین بار جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد.
در بازی برگشت که در شهر ملبورن استرالیا برگزار شد، تیم ایران در نیمه نخست با دو گل از میزبان عقب افتاد اما در نیمه دوم با گل های کریم باقری و خداداد عزیزی بازی را به تساوی کشاند و گام به جام جهانی فرانسه گذاشت.
احمدرضا عابد زاده، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، خداداد عزیزی، علی دایی و حمید استیلی، بازیکنان صاحب نام تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله از رقابت ها بودند.

 

** ۲۰۰۶ آلمان
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نخست مقدماتی با تیم های اردن، قطر و لائوس همگروه بود اما شکست مقابل اردن در ورزشگاه آزادی موجب شد تا برانکو ایوانکوویچ کروات جانشین همایون شاهرخی در راس کادر فنی شود.
ملی پوشان در دور برگشت با کسب سه پیروزی متوالی به مرحله دوم مقدماتی صعود کردند. در این مرحله از مسابقه ها با تیم های ژاپن، کره شمالی و بحرین همگروه شدند که با کسب امتیازات لازم در بازی پنجم خود با گل محمد نصرتی در ورزشگاه آزادی، راهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شدند.
وحید طالب لو، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام، علی دایی، وحید هاشمیان و علی کریمی بازیکنان سرشناس تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی بودند.

 

* ۲۰۱۴ برزیل
فدراسیون فوتبال بعد از چهار سال ناکامی در عرصه های مختلف، با کارلوس کی روش پرتغالی به توافق رسید تا بتواند با بهره گیری از تجربیات این مربی، برای چهارمین بار راهی جام جهانی شود.
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله اول انتخابی در مجموع با ۵ گل تیم ملی مالدیو را پشت سر گذاشت و راهی مرحله بعدی شد.
تیم ایران در مرحله اول گروهی، با تیم های قطر،بحرین و اندونزی همگروه شد که در نهایت با کسب ۱۱ امتیاز به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کرد.
ملی پوشان فوتبال ایران در مرحله دوم، با تیم های کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان در گروه نخست قرار گرفت.
تیم ایران با کسب دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست به کار خود در دور رفت پایان داد اما
امیدهای این تیم برای راهیابی به جام جهانی با شکست مقابل ازبکستان در تهران کم رنگ شد.
کارلوس کی روش پرتغالی بعد از این شکست، تحت فشارهای فراوانی قرار گرفت اما با تغییراتی که در شیوه بازی و ترکیب تیم به وجود آورد، سفید پوشان توانستند به دو پیروزی متوالی برابر تیم های ملی قطر و لبنان دست یابند تا در آستانه صعود قرار گیرند.
ملی پوشان فوتبال ایران درآخرین دیدار خود در مرحله انتخابی نیز در اولسان دست به کار بزرگی زدند و با ارائه یک بازی فکورانه، منطقی و درگیرانه به یک پیروزی دلچسب دست یافتند تا ایران بلیت سفر به جام جهانی برزیل را رزور کنند.
سید مهدی رحمتی، سید جلال حسینی، جواد نکونام، مجتبی جباری و رضا قوچان نژاد و اشکان دژاگه، بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله از رقابت ها بودند.