بهترین باغ گردوی جهان در کدام شهر واقع شده است؟

در کدام شهر بهترین باغ گردوی جهان واقع شده است؟

نام شهر بهترین باغ گردوی جهان چیست؟

بهترین باغ گردوی جهان در چه شهری است؟

شهر بهترین باغ گردوی جهان کجاست؟

بهترین باغ گردوی جهان در کدام شهر واقع شده است؟

1- طالقان

2- شهرکرد

3- شهمیرزاد

جواب:شهمیرزاد

توضیحات:

گردو، میوه مغزدار با ارزشی است که انواع مختلفی دارد؛ بر اساس تحقیقات انجام شده در سطوح عالی جهانی، گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

این میوه مغزدار یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا3 است و امروز نیز در بازار کشورمان، این محصول جزو پرفروش‌ترین انواع خشکبار و البته گران‌ترین آنهاست.

ارزش گردو به حدی است که در بسیاری از کشورهای جهان در بسته‌بندی‌های شکیل و منحصر به فردی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و علاوه بر این، سهم به‌سزایی در ایران اسلامی در حوزه صادرات دارد.

شهمیرزاد در چند کیلومتری مرکز استان سمنان، دارای بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان است و این باغ 22 هزار اصله درخت گردوی مثمر دارد.

باغ گردویی به وسعت 400 هکتار؛ منحصر در جهان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهمیرزاد می‌گوید: شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد که بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان را اداره می‌کند، از سال 1367 با بیش از 500 عضو فعالیتش را آغاز کرد؛ این شرکت اکنون با 16 هزار سهام‌دار فعال است.

ابوالحسن گلی افزود: سطح زیر کشت گردو در این باغ، 400 هکتار است و در اوایل تأسیس آن، درختانی که کاشته شدند، دارای کیفیت مناسب نبودند ولی امروز بعد از چند سال با اصلاح ساختار، درختان این باغ دارای کیفیت مناسبی شده‌اند.

وی افزود: اگر درختان این باغ مناسب نباشند و هم‌زمان‌رسی نداشته باشند، میزان خسارت افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل، درختانی که مرغوب نبودند، از این باغ حذف شدند و به جای آن درختان اصلاح شده کاشته شده است تا بتوانیم در آینده نزدیک به بهره‌برداری بیشتر و یک‌نواختی در زمان برداشت برسیم.                     

بیشتر درختان گردو قدمت دیرینه دارند

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد گفت: درختان مختلفی در این باغ بزرگ وجود دارد ولی بیشتر درختان بومی ‌منطقه هستند که قدمت دیرینه دارند.

گلی افزود: سال گذشته، 180 تن گردو از این باغ برداشت کردیم و پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به خسارت‌هایی که به ما تحمیل شده است، حدود 100 تن برداشت داشته باشیم.

گلی گفت: اکنون محصولات این باغ با نیروی انسانی و دست برداشت می‌شود؛ ولی می‌خواهیم به سمت تکنولوژی پیشرفت کنیم و به برداشت مکانیزه روی بیاوریم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: برنامه دیگر ما در شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد، راه‌اندازی صنایع تبدیلی است تا خودمان بتوانیم محصولات به دست آمده را فراوری و سپس به بازار عرضه کنیم تا از ارزش افزوده آن بهره ببریم.

منبع:فارس