تعداد دندان های موجود در هفت سالگی

تعداد دندانهای موجود در هفت سالگی چه مقدار است

 در هفت سالگی چه تعداد دندان در دهان وجود دارد

تعداد دندانها در هفت سالگی

 بهترین سن برای ارتودونسی

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب چهارشنبه 25 شهریور 94

دندان های موجود در هفت سالگی

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب چهارشنبه 25 شهریور 94

جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه

تعداد دندان های موجود در هفت سالگی؟

1- بیست

2- بیست وچهار

3- بیست و دو

برای دیدن پاسخ درست مسابقه پیامکی برنامه خندوانه 

 اینجا کلیک کنید



دندان سخت ترین ساختار را در فک انسان و بسیاری از جانوران مهره دار دارد و عمده ترین کاربردش تکه تکه کردن و آسیاب کردن غذاست. علاوه بر این، دندان در بین انسان ها، نقش مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می کند. شاید انسان های چند نسل قبل از ما بیش از ۳۲ دندان داشتند، اما با تغییر شرایط محیطی و دگرگون شدن رژیم های غذایی و کوچک شدن فک ها، امروزه به نظر می رسد جا برای همین۳۲ دندان هم در دهان ما باقی نمانده است!

دندان های شیری :تعداد دندان های شیری ۲۰ عدد بوده که به طور مساوی در هر فک جای می گیرد. پس از مدتی ۳۲ دندان اصلی به مرور جایگزین دندان های شیری می گردند. از آنجا که دندان های شیری پایه و اساس دندان های اصلی و دایمی هستند، مراقبت از آنها و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان ضروری است. این دندان ها ۲۰ عدد (۱۰ عدد در هر آرواره) است که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک قرار گرفته است. تکامل دندان های شیری از دوره جنینی شروع می شود و در آمدن آنها پس از تولد و از شش ماهگی شروع می شود.

دندان های دایمی :این دندان ها ۳۳ عدد (۱۶ عدد در هر آرواره) است که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک عدد دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک و سه دندان آسیاب بزرگ قرار دارد. رویش دندان های دایمی از شش ماهگی شروع و آخرین دندان های آسیاب بزرگ به نام دندان های عقل در سنین ۲۰ سالگی در می آیند. توضیح اینکه دندان های آسیای بزرگ فاقد دندان های شیری هستند. ۳۲ دندان دایمی، به شرح ذیل تقسیم بندی و نامگذاری شده اند.

▪ دندان های پیش

به چهار دندان جلویی در فک بالا و پایین (جمعا هشت دندان)، دندان های پیش گفته می شود. دندان های پیش بزرگ، تخت و دارای لبه تیز و باریک هستند که برای بریدن لقمه کاربرد دارند. دندان های پیش تک ریشه ای هستند.

▪ دندان های نیش

در طرفین دندان های پیش، دندان های نیش قرار دارند. شکل و ساختار آنها ضخیم و برجسته است که منتهی به یک سر تیز و برنده می شوند. این دندان ها برای بریدن قطعات گوشت بسیار مناسب اند.

دندان های آسیاب کوچککنار هر دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک (جمعا هشت عدد) قرار دارند که فاصله بین دندان های نیش تا آسیاب بزرگ را پر می کنند. سطح روی آنها پهن و تخت و لبه های آنها تیز و عاج دار است. دندان های آسیاب کوچک کنار نیش ها، دو ریشه ای و دندان های آسیاب کوچک کنار آسیاهای بزرگ، تک ریشه ای هستند. در فک پایینی، تمامی دندان های آسیاب کوچک، تک ریشه ای است.
دندان های آسیاب بزرگسه دندان آخر در طرفین فک های بالا و پایین، دندان های آسیاب بزرگ هستند که شمار آنها جمعا به دوازده عدد می رسد که به ترتیب آسیاب اول، دوم، سوم نامیده می شوند. دندان های آسیاب اول، دقیقا کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار داشته و به دندان های آسیاب شش سالگی هم معروف است.

● ساختمان دندان

هر دندان دارای یک قسمت خارج از لثه به نام تاج و قسمت دیگری درون آرواره به نام ریشه است که مرز بین این دو قسمت را گردن یا یقه دندان می نامند. ریشه دندان در درون حفره ای از استخوان فک قرار گرفته که این استخوان از نوع نابالغ است. تاج دندان از داخل به خارج شامل مغز، عاج، مینا است و ریشه دندان از داخل به خارج شامل مغز، عاج، سیمان و لیگمان دور دندانی یا پریودونت است.

مغز دندان در وسط دندان حفره ای قرار دارد که این حفره در قسمت تاج، وسیع بوده و اطاقک پالپی و در قسمت ریشه، کانال ریشه ای نامیده می شود. پالپ دندان شامل ماده زمینه ای، الیاف کلاژن ظریف، سلول های فیبربلاست، ماکروفاژ، پلاسما سل، لنفوسیت، رگ های خونی و رشته های عصبی است که عروق و اعصاب از سوراخی در عمق ریشه به نام سوراخ راسی به درون مغز وارد می شوند. در محیط مغز سلول های سازنده عاج قرار گرفته اند.

عاج عاج بافتی شبیه استخوان است که در اطراف مغز دندان، تاج و ریشه، قرار گرفته و ضخامت عمده دندان را تشکیل می دهد. مواد معدنی عاج عمدتا از نمک های کلسیم به صورت بلورهای هیدروکسی آپاتیت است که حدود ۷۰ در صد وزن خشک آن را تشکیل می دهند. عاج از نظر فیزیکی سفت تر از استخوان و زرد رنگ است. با پیشرفت سن بر ضخامت عاج افزوده و از حفره مغزی کاسته می شود. همه تحریکات وارده به عاج به صورت درد دریافت می شود. به همین دلیل سطح عاج در تاج دندان توسط مینا و در ریشه توسط سیمان پوشیده شده است.

مینا مینا به عنوان لایه محافظی برای عاج تاج دندان محسوب می شود. مینا سخت ترین بافت بدن به شمار. ماتریکس مینا توسط سلول هایی به نام آمیلوبلاست سنتز و ترشح می شود که این سلول ها در مرحله تکامل جوانه دندانی در سطح مینا قرار دارند و چون پس از درآمدن دندن از بین می روند، مینا غیر قابل ترمیم است و هیچ گونه آسیب وارده به جدار آن جبران نمی شود.

● سیمان دندان

سیمان بافتی شبیه استخوان ولی فاقد سیستم های هاوسی و رگ های خونی است که در سطح خارجی عاج را در ناحیه ریشه دندان می پوشاند. سیمان در نزدیکی یقه دندان نازک و در عمق ریشه ضخیم است. سیمان نزدیک یقه و همچنین سیمانی که در مجاورت عاج قرار دارند، فاقد سلول است و به سیمان بی سلول مرسوم است. ولی در بقیه جاها سیمان سلول دار بوده و حاوی سلول هایی به نام سمنتوسیت است. به علت سیمان سازی، ضخامت سیمان با پیشرفت سن افزایش می یابد.
لثه قسمتی از مخاط دهان است که به طور محکم به پریوست استخوان فک در فک فوقانی و تحتانی چسبیده است.

● دندان عقل

در دهان یک انسان بالغ 32 دندان وجود دارد؛ چهار عدد از آنها که بعد از بقیه دندان ها در آخر قوس های دندانی رویش می یابند، دندان های عقل نامیده می شوند، سن تقریبی شروع تشکیل آنها در استخوان فک، ۹ تا ۱۰ سالگی بوده.
دندان های عقل نهفته اگر فک متناسب با رویش دندان رشد کافی نداشته باشد و یا به عبارت دیگر با رشد فک جا برای رویش این دندان فراهم نگردد و یا جهت و مسیر رویش آنها غیرعادی باشد، قادر به رویش نبوده و در استخوان نهفته باقی می مانند. دندانپزشکان با معاینه داخل دهان و با کمک رادیوگرافی وجود دندان های عقل نهفته را تشخیص می دهند.

دندان های نهفته مشکلات عدیده ای را می توانند در آینده ایجاد نمایند:

▪ عفونت لثه
▪ آبسه و سلولیت اگر عفونت لثه درمان نشود به استخوان رسیده و اگر عفونت از استخوان بگذرد و به بافت های نرم گونه، گردن، حلق و زیر زبان سرایت کند ایجاد آبسه و یا تورم منتشر بافت نرم را می کند که سلولیت نامیده می شود.
▪ صدمه به دندان مجاور
▪ ایجاد کیست
▪ درد
▪ حرکت دندانی

می گویند شکل دندان ها تاثیر به سزایی در زیبایی صورت دارد.

رشد دندان کودکان قبل از تولد آغاز می شود. بنابراین مادر باید تغذیه صحیح داشته باشد و غذای سالم و کافی بخورد و به قدر کافی کلسیم، فسفر و دیگر مواد معدنی لازم را به بدن خود برساند که در ساختمان استخوانها و دندان های جنین مورد لزوم است و همچنین لازم است که به حد کافی ویتامین ویژه ویتامین c و d مصرف نماید تا نخستین دندانهای کودک وی قوی و سالم باشند.

پس از تولد کودک، نباید از بهداشت دهان کودک غافل بود و پیش از درآمدن نخستین دندانها نیز باید به این امر توجه نمود. درست است که مسواک کردن را باید پس از دندان درآوردن کودک انجام داد، ولی با یک پارچه تمیز می توان باکتری ها و پلاک ها را از زبان و لثه او پاک کرد.
اگر از دندان های کودکان مراقبت نشود و به حال خود رها گردند دچار پوسیدگی خواهند شد. بنابراین مراقبت از دندان ها را هرچه زودتر و از ابتدای کودکی باید به فرزندان خود بیاموزیم تا در بزرگسالی کمتر دچار پوسیدگی و دیگر عوارض دندان شوند.

انسان ها دارای دو دسته دندان هستند:

۱) دندان های شیری و
۲) دندان های دائمی.

● دندان شیری و دندان دائمی

معمولاً کودکان ۲۰ دندان شیری دارند. دندان های شیری از حدود سن ۶ ماهگی شروع به بیرون آمدن از میان لثه ها می کند، اغلب کودکان تا سن ۲ یا ۳ سالگی همه ۲۰ دندان شیری خود را دارند. اگرچه، رشد سریعتر و یا کندتر دندان های کودکان نباید باعث ایجاد نگرانی شود.

دندان های شیری کودکان در خوردن، صحبت کردن و خندیدن و اعتماد به نفس آنان اهمیت به سزایی دارد. دندان های شیری همچنین نقش مهمی در رشد دندان های اصلی دارد بنابراین مراقبت از آنها اهمیت خاصی دارد.

حفظ فضای لازم برای رویش دندان های دائمی، وظیفه مهم دندان های شیری است. هرگاه دندان های شیری نتوانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند، روش دندان های دائمی زیرین دچار اشکال می شود. به عبارت دیگر رویش صحیح دندانهای دائمی ارتباطی نزدیک با وجود دندان های شیری تا سنی خاص دارد به گونه ای که هرگاه دندانهای شیری زودتر از زمان طبیعی کشیده شوند یا آنکه بیشتر از مدت لازم در دهان باقی بمانند، ممکن است رویش دندان های دائمی زیرین دچار اشکال شود.

دندان های دائمی از سن ۶ سالگی شروع به درآمدن می کنند. بزرگسالان ۳۲ دندان دائمی دارند. اغلب این دندان ها تا سن ۱۳ سالگی درمی آیند. اگرچه دندان عقل (دندان هایی که در انتهایی ترین قسمت دهان قرارگرفته اند) اغلب بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در می آیند و یا شاید هرگز.

اگر دندان های دائمی کودک شما خراب شود و یا نیاز به کشیدن داشته باشد دندان دائمی دیگری جایگزین آن نخواهد بود.

اغلب کودکان در اثر زمین خوردن به طور تصادفی دچار شکستگی دندان می شوند. اگر چنین حادثه ای رخ داد هرچه سریعتر کودک را به همراه دندان شکسته شده برای مشاوره به نزد دندانپزشک ببرید.

پوسیدگی دندان و سائیدگی دندان ها ۲ علت قابل پیشگیری از فساد دندان کودکان می باشد.

● پوسیدگی دندان و فرسایش دندان

دندان ها سرشار از باکتری هایی است که باعث ایجاد لایه ای چسبنده بر روی دندان ها می شود که پلاک نامیده می شود. این باکتری ها قند موجود در غذا و نوشیدنی های ما را تجزیه کرده و از آنها اسیدهایی می سازند که در سطح مینای دندان (لایه سخت خارجی دندان) را کاهش می دهد. اگر این اسیدها برای مدت طولانی بر روی سطح دندان باقی نماند می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. این مسئله زمانی رخ می دهد که کودکان غذاها و یا نوشیدنی های قنددار می خورند و یا اینکه دندان های خود را به خوبی تمیز نمی کنند.

اگر دندان کودک شما دچار پوسیدگی شده باشد و توسط دندانپزشک درمان شود، این پوسیدگی به سطح میانی دندان نرسیده و درنهایت منجر به عفونت و یا دندان درد می شود.


فرسایش دندانی شامل ساییدگی تدریجی مینای دندان در کل سطح دندان است. فرسایش دندان در لثه به دلیل حمله اسیدها به سطوح دندان ایجاد می شود. این اسیدها معمولا در اثر نوشیدن آبمیوه ها، نوشابه های گازدار حتی از نوع بدون قند آنها به وجود می آیند. همچنین این نوع اسیدها ممکن است در اثر استفراغ و یا مشکلات معده ای نیز به وجود آیند.

برای کاهش خطر ابتلای کودکانتان به پوسیدگی و یا فرسایش دندان:

۱) به طور منظم کودکانتان را به نزد دندانپزشک ببرید.
۲) از دادن غذاها و یا نوشیدنی های قندی و یا اسیدی به او خودداری کنید.
۳) کودکانتان را تشویق کنید که روزانه ۲ بار مسواک بزنید.
۴) از دندانپزشک خود در مورد درمان های حفاظتی از قبیل مکمل های فلوراید و.... مشاوره بگیرید.

● مراجعه به دندانپزشک

اولین مراجعه هرکودک به دندانپزشک از اهمیت بسیاری برخوردار است اگر این مراجعات به خوبی پیش برود و بین دندانپزشک و کودک رابطه ای دوستانه برقرار گردد اثرات آن تا بزرگسالی برای کودک باقی خواهدماند و تجربه ای لذت بخش برای وی خواهدشد. ازطرفی دیگر اگر این رابطه به خوبی برقرار نشود و کودک دچار اضطراب شود جبران آن کاری دشوار خواهدبود و ممکن است تا آخر عمر با وی باقی بماند.
این یک ایده بسیار خوب است که هنگامی که خود برای چکاب دندانهایتان به نزد دندانپزشکتان می روید فرزندان خود را حتی اگر کودک هستند با خود ببرید.
Teeth by David Shankbone.jpg
این به کودک شما کمک می کند که با مردم و محیط دندان پزشکی آشنا شود. دندان پزشک شما دندان های کودکانتان را چک کرده و چنانچه دندان کودکتان درآمده و یا درحال درآمدن باشد به شما اطلاع می دهد. این گونه بازدیدها باعث ایجاد رابطه دوستانه بین کودکتان و دندان پزشک او در بزرگسالی می شود. دندان پزشک مراجعه مجدد در فواصل زمانی مشخص را برای کودک شما توصیه می کند. همچنین ممکن است از اشعه ایکس برای تشخیص پوسیدگی استفاده کند. معمولا کودکان نسبت به بزرگسالان به آزمایش های پزشکی بیشتری نیاز دارند. دندان های شیری نسبت به دندان های دایمی کوچکتر هستند و همچنین مینای نازکتری دارند بنابراین سرعت پوسیدگی در دندان های شیری بیشتر است. معاینات پزشکی منظم به دندانپزشک شما کمک می کند که پوسیدگی را درمان کند قبل از آنکه منجر به دندان درد شود.

● رژیم

کاهش قند موجود در رژیم غذایی کودکتان بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. اگرچه میزان قند مصنوعی توسط کودکتان از اهمیت خاصی برخوردار است. خوردن غذا و نوشیدنی های اسیدی هم اثر مخربی بر فرسایش دندان دارد. مصرف نوشابه های گازدار، آب میوه های طبیعی، شیرینی ها و کیک ها را به حداقل برسانید. به کودکتان نوشیدنی ها و غذاهای شیرین، به عنوان میان وعده و یا قبل از خواب ندهید. مراقب قندهای پنهان در سس ها و غلات، صبحانه و غیره باشید.

از خوردن غذاهای چسبنده پرهیز کنیم. این مواد بعداز نظر مدتی که در دهان باقی می مانند متفاوت هستند برای مثال: چسبندگی تافی بر روی دندان ها بیشتر از شکلات و کارامل است. خوردن شیرینی ها را در وعده های غذایی محدود کنیم. دراین هنگام بزاق بیشتری در دهان ترشح می شود که می تواند باقی مانده موادغذایی را از روی دندان پاک کند.

دندان (به اوستایی:dentan و به سانسکریت:denta)[۱] ساختارهایی سفیدرنگ در درون فک یا دهان بسیاری از مهره‌داران می‌باشند که برای خوردن و جویدن و تکه تکه کردن خوراک به کار می‌روند.دندان‌ها از استخوان ساخته نشده‌اند، بلکه ازبافت‌هایی با درجه سختی‌های گوناگون ساخته شده‌اند.انسان دارای ۲۰ دندان شیری و ۳۲ دندان همیشگی می‌باشد.همچنین در انسانها، دندان نقش بسیار برجسته ای در سخن گفتن و ادای صحیح کلمات بازی می‌کند.یک فرد برای آن‌که دندان‌های سالمی داشته باشد باید در شبانه روز دستکم ۲ بار مسواک بزند

نوزاد حتی قبل از به دنیا آمدن دندان‌های اولیه دارد، اما آنها در زیر پوست لثه قرار دارند و قابل دیدن نیستند.در شش یا هفت‌ماهگی دندان‌های نوزاد شروع به درآمدن می‌کنند.بیشتر بچه‌ها وقتی به سن ۳ سالگی می‌رسند تمام دندانهایشان به طور کامل در می‌آید.به این دندان‌ها دندان‌های شیری می‌گویند.با بزرگ شدن کودک دندان‌های شیری او یکی‌یکی از جای خود در می‌آیند.این اتفاق بیشتر در سن شش یا هف‌ت‌سالگی می‌افتد.در عصب دندانرگ‌ها و مویرگ‌های خونی وجود دارند که دندان را تغذیه می‌کنند و آن را سالم نگاه می‌دارند.

اگر شما کوچولویی داشته باشید و بی صبرانه منتظر روییدن اولین دندان های او باشید، حتما می دانید که رویش اولین دندان شیری کودکان با چه ذوق و شوقی همراه است. ولی کی باید انتظار رویش این دندان ها را داشت؟ کی باید نگران شد که این دندان ها دیر کرده اند؟ و کی باید منتظر بود که دندان های شیری بیفتند و دندان های جدیدی جای آن رویش پیدا کند؟

توصیه بیشتر دندان پزشکان به والدین این است که جدولی در اختیار داشته باشند تا زمان رویش و افتادن هر کدام از دندان های کودک خود را بدانند. طبیعی است که در این صورت می توانید از دندان های شیری و دایمی فرزندتان بهتر مراقبت کنید.

● دندان های کودک در شکم مادر

جالب است بدانید که دندان های شما هنگامی که هنوز به دنیا نیامده و جنینی آرام در شکم مادرتان بوده اید، شکل گرفته اند. در چهارمین هفته پس از لقاح، ناحیه مربوط به تشکیل صورت در سر انسان مشخص می شود. در پنجمین هفته جنینی ضخامت صورت انسان به اندازه یک ورق کاغذ است و عرض صورت حدود یک و نیم میلی متر است ولی سر و کله دندان ها چه زمانی در صورت شما پیدا می شود؟ وقتی شما دو یا سه ماهه بوده اید جوانه تمام دندان های شیری در دهان شما تشکیل شده است. اولین دندان ها نرم و شل بوده اند ولی به تدریج آهکی و سخت می شوند.

شما کلا در هر نیمه فک تان ۵ دندان شیری داشته اید که دو دندان جلویی a و b و دندان نیش c و دو دندان آسیای شیری d و e هستند. دندان های a و b وقتی ۵ ماهه بوده اید، دندان c و d در شش ماهگی و دندان e در هفت ماهگی، از حالت بافتی نرم به جسمی سخت مثل دندان تبدیل شده اند. جالب تر اینکه اگر از جنین هفت ماهه رادیوگرافی تهیه شود می توان از وضعیت دندان های شیری و به ویژه تعداد آنها اطلاعات خوبی به دست آورد. بد نیست بدانید دوران جنینی دوران مهمی از نظر تشکیل دندان ها است چون علاوه بر دندان های شیری، دندان های دایمی نیز در همین دوران تشکیل می شوند.

وقتی شما جنینی ۴ ماهه بوده اید، ۴ دندان آسیای بزرگ شما تشکیل شده اند. در ۵/۶ ماهگی، ۱۲ دندان جلویی شما تشکیل شده اند و در ماه نهم جنینی شما یعنی آخرین ماه بارداری، ۴ دندان آسیای کوچک شما در دهان تان شکل گرفته اند. وقتی شما به دنیا آمده اید مسلما هیچ دندانی در دهان تان نداشته اید ولی همه دندان های شیری دایمی شما، در دهان شما، زیر لثه وجود داشته اند تا هر کدام در زمان مناسبی در دهان تان رویش پیدا کنند.

● نقش تغذیه، بیماری و داروها در سلامت دندان

دندان های برخی از افراد استحکام کمی دارد و به سرعت پوسیده می شود و یا از زمانی که دندان هایشان رویش پیدا کرده است طوق های رنگینی روی آنها وجود دارد که رنگ دندان هایشان را نازیبا کرده است. یکی از دلایل این اتفاق این است که مادر در دورانی که دندان های جنین در حال شکل گیری بوده است از داروهایی مثل تتراسایکلین و ... استفاده کرده است که دندان ها رنگ گرفته اند و یا دچار تب و یا بیماری های خاصی شده است که باعث شده دندان ها به خوبی نتوانند آهکی شوند و مینای دندان هایی که در حال ساخت هستند به خوبی ساخته نشود.

● تولد یک مروارید

معمولا در ۶ ماهگی سر و کله اولین دندان پیشین شیری فک پایین در دهان کوچولوی فسقلی پیدا می شود. بعد از آن نوبت به دو دندان شیری بالا می رسد که در ۹ تا ۱۰ ماهگی در دهان کودک پیدا می شوند. ۴ دندان کناری پیشین از ۱۰ تا ۱۴ ماهگی و ۴ دندان آسیای اول شیری در ۱۴ تا ۱۸ ماهگی در دهان کودک شما جوانه می زنند.

دندان های نیش شیری را باید در 1/5 تا ۲ سالگی در دهان کودک تان پیدا کنید. آخرین دندان هایی که در دهان کودک شما جوانه می زنند دندان های آسیای دوم شیری هستند که در دو سالگی تا2/5 سالگی سر و کله شان پیدا خواهد شد، بنابراین شما از ۶ ماهگی تا 2/5 سالگی باید منتظر رویش دندان های شیری در دهان کودک تان باشید. البته اگر دندان ها حدود ۶ ماه زودتر و یا دیرتر در دهان پیدا شوند طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

معمولا اگر دندانی زودتر از زمان رویش پیدا کند، تمام دندان ها نیز مشمول چنین قاعده ای خواهند بود. بعد از 2/5 سالگی تا ۶ سالگی دیگر خبری از رویش دندان در دهان کودک شما وجود ندارد ولی در حدود ۶ سالگی وقتی کوچولوی شما پا به مدرسه می گذارد دندان آسیای اول دایمی پشت آخرین دندان شیری جوانه می زند و می روید. پس از آن نوبت لق شدن، اولین دندان شیری است که آن هم دندان پیشین فک پایین است که با لق شدن و افتادن اش در سن ۶ سالگی، اولین دندان های دایمی پیشین در دهان کودک شما رویش پیدا می کنند.

دندان های پیشین فک بالا و دندان های پیشین کناری پایین در ۸ سالگی و دندان های نیش فک پایین در ۹ سالگی جایگزین دندان های شیری می شوند. دومین آسیاهای کوچک فک بالا و اولین آسیاهای کوچک پایین در ۱۰ سالگی و دندان های نیش فک بالا و آسیاهای کوچک دوم فک پایین در ۱۱ سالگی و دندان های آسیاهای بزرگ دوم در ۱۲ سالگی سر و کله شان در دهان شما پیدا می شود، بنابراین شما باید از حدود ۶ سالگی تا ۱۲ سالگی منتظر باشید تا دندان های شیری کلا بیفتند و دندان های دایمی جایگزین آنها شوند. اولین دندان دایمی در سن ۶ سالگی پشت دندان های شیری می روید و دندان شیری نیست. در این سن به حفظ سلامت این دندان توجه کنید

● ۳ نسل از دندان ها

معمولا انسان ها در طی این رویش و افتادن دندان ها، ۳ دوره دندانی را طی می کنند:

▪ دوره دندان های شیری: این دوران از شش ماهگی تا ۶ سالگی ادامه می یابد. در این زمان تمام دندان های موجود در دهان، دندان های شیری هستند.
▪ دوره دندانی مختلط: این دوره از ۶ سالگی تا ۱۲ سالگی طول می کشد که هم دندان های شیری و هم تعدادی از دندان های دایمی از دندان های دایمی در دهان حضور دارند. در این دوران دندان های شیری به ترتیبی که گفتیم می ریزند و دندان های دایمی جایگزین آنها می شوند.
▪ دوران دندانی دایمی: دوره دندانی دایمی دورانی است که تمام دندان های موجود در دهان شما، دندان های دایمی هستند. این دوران از ۱۲ سالگی به بعد شروع می شود.

● زمانبندی و تشکیل دندان ها در دوران جنینی

▪ دندان شیری/ دندان دایمی

ـ دندان های جلویی شیری ۵ ماهگی/ آسیای بزرگ ۴ ماهگی
ـ دندان نیش شیری ۶ ماهگی/ دندان پیشین دایمی 6/5 ماهگی
ـ دندان اول آسیای شیری ۶ ماهگی/ دندان نیش دایمی 6/5 ماهگی
ـ دومین آسیای شیری ۷ ماهگی/ آسیای کوچک اول ۹ ماهگی

● رویش دندان های دایمی

▪ دندان شیری/ دندان دایمی

ـ دندان پیشین فک پایین ۶ ماهگی/ اولین دندان آسیای بزرگ ۶ سالگی
ـ دندان پیشین فک بالا ۹ تا ۱۰ ماهگی/ دندان های پیشین فک پایین ۶ سال و ۳ ماه
ـ دندان پیشین کناری ۱۰ تا ۱۴ ماهگی/ دندان های پیشین فک بالا ۶ سال و ۳ ماه
ـ آسیای اول شیری ۱۴ تا ۱۸ ماهگی/ دندان های پیشین فک بالا ۸ سالگی
ـ دندان نیش شیری 1/5 تا ۲ سالگی/ دندان پیشین کناری پایین ۸ سالگی
ـ آسیای دوم شیری ۲ تا 2/5 سالگی/ دندان های نیش فک بالا ۱۱ سالگی
ـ دندان های آسیای کوچک دوم پایین ۱۱ سالگی/ دومین آسیاهای کوچک بالا ۱۰ سالگی
ـ دومین آسیاهای کوچک پایین ۱۰ سالگی/ آسیای بزرگ دوم ۱۲ سالگی

منبع:ویکی پدیا

forum.saramad.ir