جمع مدال های کاروان ورزشی ایران در ادوار مختلف المپیک از سال 1948 لندن تا الان چه تعداد بوده است؟

جمع مدال های کاروان ورزشی ایران از سال 1948 لندن تا الان چه تعداد بوده است؟

تعداد مدال های کاروان ورزشی ایران در ادوار مختلف المپیک از سال 1948 لندن تا الان؟

در ادوار مختلف المپیک از سال 1948 لندن تا الان تعداد مدال های کاروان ورزشی ایران چند تا است؟

تعداد مدال های ایران در المپیک از لندن تا الان چه تعداد است؟


جمع مدال های کاروان ورزشی ایران در ادوار مختلف المپیک از سال 1948 لندن تا الان چه تعداد بوده است؟

1- 25 مدال

2- 50 مدال

3- 60 مدال

جواب:  60 مدال

توضیحات:

از نخستین حضور رسمی ایران در المپیک در بازی‌های ۱۹۰۰ پاریس تا ۲۰۱۲ لندن، ورزشکاران ایرانی موفق شدند تا در مجموع ۶۰ مدال برای کشورشان تصاحب کنند. ۱۵ مدال طلا، ۲۰ مدال نقره و ۲۵ مدال برنز حاصل تلاش ۵۱ ورزشکار ایرانی در ۱۶ دوره از بازی‌های تابستانی المپیک است.

اولین ایرانی که در مسابقات المپیک مدال گرفت جعفر سلماسی بود که در المپیک ۱۹۴۸ لندن در دستهٔ ۶۰ کیلو وزنه‌برداری برنز گرفت. امامعلی حبیبی اولین برنده مدال طلای ایران در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن در کشتی آزاد بود.

پس از پیروزی انقلاب ۵۷ در ایران، دولتمردان انقلابی بازی‌های ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس‌آنجلس را تحریم کردند و در عمل یک نسل از ورزشکاران ایرانی از رقابت در این بازی‌ها محروم شدند.

تحریم بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ مسکو از سوی ایران آسان صورت نگرفت. در میان دولتمردان ایران در آن سالها برخی موافق و برخی مخالف حضور ایران در بازی‌های المپیک مسکو بودند. اما نهایتاً مخالفان با این استدلال که شوروی در حال جنگ با کشور اسلامی افغانستان است، مانع از حضور ایران در بازی‌های المپیک مسکو شدند.

دربارهٔ تحریم بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴ لس‌آنجلس همین بس بود که سید روح‌الله خمینی، ایالات متحده آمریکا را «شیطان بزرگ» خوانده بود.

پرافتخارترین ورزش ایران در بازی‌های المپیک، کشتی (۳۸ مدال) و وزنه‌برداری (۱۶ مدال) است.

منبع:ویکی پدیا/