روزه گرفتن در چه روزهایی از سال حرام است؟

در چه روزهایی از سال روزه گرفتن حرام است؟

چه روزهایی روزه گرفتن حرام است؟

در کدام روز از سال روزه گرفتن حرام است؟

روزه های حرام در کدام روزها هستند؟


روزه گرفتن در چه روزهایی از سال حرام است؟

1- عید فطر و عید غدیر

2- عید فطر و عید قربان

جواب:عید فطر و عید قربان

توضیحات:

روزه‏ های حرام ومستحب از کتاب ( توضیح المسائل )

مسأله 1708 ـ روزه عید فطر و قربان حرام است و نیز روزی را که انسان نمی‏داند آخر شعبان است یا اول رمضان ، اگر به نیّت اول رمضان روزه بگیرد ، حرام می‏باشد . 

مسأله 1709 ـ اگر روزه مستحبی زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است ، و همچنین روزه‏ای که واجب است ولی روز معینی ندارد مانند نذر غیر معین ، و در این صورت ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه باطل است و از نذر کفایت نمی‏کند ، و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبی یا واجب غیر معین نهی نماید ، اگر چه با حق او منافات نداشته باشد و احتیاط مستحب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد . 

مسأله 1710 ـ روزه مستحبی اولاد ، اگر اسباب اذیت ـ ناشی از شفقت ـ پدر و مادر شود حرام است . 

مسأله 1711 ـ اگر فرزند بدون اجازه پدر یا مادر روزه مستحبی بگیرد ، و در بین روز پدر یا مادر او را نهی کند ، چنانچه مخالفت او موجب اذیتش که ناشی از شفقت اوست باشد باید افطار نماید . 

مسأله 1712 ـ کسی که می‏داند روزه برای او ضرر قابل توجهی ندارد ، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد ، باید روزه بگیرد ، و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر قابل توجهی دارد ، اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد ، واجب نیست روزه بگیرد . 

مسأله 1713 ـ اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که روزه برایش ضرر قابل توجهی دارد ، یا آن را احتمال بدهد ، و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود ، چنانچه احتمال او در نظر عقلا بجا باشد ، واجب نیست روزه بگیرد ، بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت یا نقص عضو شود روزه حرام است ، و در غیر این صورت اگر رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود ضرر قابل توجهی نداشته ، روزه‏اش صحیح است . 

مسأله 1714 ـ کسی که عقیده‏اش این است که روزه برای او ضرر ندارد ، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر قابل توجهی داشته ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید قضای آن را بجا آورد . 

مسأله 1715 ـ غیر از روزه‏هائی که گفته شد ، روزه‏های حرام دیگری هم هست که در کتابهای مفصّل گفته شده است . 

مسأله 1716 ـ روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است . 

روزه‏های مستحب

مسأله 1717 ـ روزه تمام روزهای سال ، غیر از روزهای حرام و مکروه که گفته شد ، مستحب است . و برای بعضی از روزها بیشتر سفارش شده است که از آن جمله است : 

1 ـ پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر هر ماه ، و چهارشنبه اولی که بعد از روز دهم ماه است ، و اگر کسی آنها را بجا نیاورد ، مستحب است قضا نماید ، و چنانچه اصلاً نتواند روزه بگیرد ، مستحب است برای هر روز یک مُد طعام یا 6/12 نخود نقره سکّه‏دار به فقیر دهد . 

2 ـ سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه . 

3 ـ تمام ماه رجب و شعبان و بعضی از این دو ماه اگر چه یک روز باشد . 

4 ـ روز عید نوروز . 

5 ـ روز چهارم تا نهم شوال . 

6 ـ روز بیست و پنجم و بیست و نهم ذیقعده . 

7 ـ روز اول تا روز نهم ذیحجّه (روز عرفه) ، و لی اگر بواسطه ضعف روزه نتواند دعاهای روز عرفه را بخواند ، روزه آن روز مکروه است . 

8 ـ روز عید سعید غدیر (18 ذیحجّه) . 

9 ـ روز مباهله (24 ذیحجّه) . 

10 ـ روز اول و سوم و هفتم محرّم . 

11 ـ روز میلاد مسعود پیغمبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم (17 ربیع الأول) . 

12 ـ روز پانزدهم جمادی الأولی . 

13 ـ روز مبعث حضرت رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم (27 رجب) . 

و اگر کسی روزه مستحبی بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند ، بلکه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت کند مستحب است دعوت او را قبول کند ، و در بین روز اگر چه بعد از ظهر باشد افطار نماید .

منبع: سایت آیت الله سیستانی