روش ساخت دوتوک مربوط به کدام استان است؟

به کدام استان روش ساخت دوتوک مربوط است؟

ساخت دوتوک مربوط به کدام استان است؟

دوتوک چیست؟

نام استانی که دوتوک در آن ساخته میشود کدام است؟

روش ساخت دوتوک مربوط به کدام استان است؟

1- خوزستان

2- خراسان جنوبی

3- گلستان

جواب:خراسان جنوبی

دوتوک‌های تاجمیری و دوهوتولوک‌های قشمی، عروسک بازیچه‌هایی هستند که به تازگی و به همت زنان این دو منطقه احیا شده‌اند تا برای تبادل فرهنگی و همگرایی اقوام و کشورهای همسایۀ ایران عازم قرقیزستان شوند.

افسانه احسانی، مدیر موسسه «آوای طبیعت پایدار»، در گفتگو با خبرنگار مهر،  از احیای دوباره خبر داد دوتوک‌های تاجمیری و دوهوتولوک‌های قشمی خبر داد و گفت:این عروسک- بازیچه‌ها،  اخیرا به همت برخی پژوهشگران و فعالان توانمندسازی زنان، شناسایی و احیا شده‌اند. دوتوک عروسک منطقۀ تاجمیر در خراسان جنوبی، مهرماه سال ۹۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. دوتوک و دوهتولوک به معنای دختر کوچک است و از بازیچه هایی ساخته شده‌اند که در روزگاران قدیم توسط مادران و مادربزرگ‌ها بافته می‌شده و آمال و آرزوی بچه ها در بازی‌های کودکانه با این عروسک-بازیچه‌ها جان می گرفته است.

به گفته این فعال صنایع دستی، بعدها با تغییر شیوه زندگی، همچنان‌که بسیاری از آداب و رسوم و مناسبات فرهنگی به فراموشی سپرده شد، ساخت عروسک‌ توسط مادران و بازی کودکان با آن‌ نیز از خاطره‌ها رخت بربست. حالا جمعی از زنان و مردان فرهنگ دوست ایرانی همت کرده و  این عروسک‌های پارچه‌ای را دوباره به جامعه‌ امروزی معرفی کرده‌اند.س دیگر این عروسک‌ها، بازیچه‌های کودکانه نیستند بلکه عنصر ناب فرهنگی هستند که داستان‌ها، لالایی‌ها، اعتقادات و بخشی از فرهنگ عامیانه‌ای که به فراموشی سپرده شده را به یاد من و تو می‌آورند.

احسانی، توجه به اشتراکات فرهنگی را علت رفتن عروسک‌های خراسان جنوبی و قشم به قرقیزستان دانست و افزود: از آنجایی که  نزدیکی‌های بی شماری بین عروسک‌های مادرساخت در تمامی جوامع به چشم می‌خورد عروسک‌های ایرانی در نخستین سفر خود به حوزۀ آسیای میانه می‌روند تا اشتراکات قومی و فرهنگی خود را با عروسک‌های قرقیزی، قزاقی، تاجیکی و گرجی در میان گذارند. در این سفر مرا، پوپک عظیم‌پور پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دوتن دیگر از بانوان داوطلب و فعال در حوزۀ توانمند سازی زنان به نام های پرور قویدل و مریم مفاخری تیم ایرانی را همراهی خواهند کرد. همچنین عظیم‌پور درباره«عروسک های ایرانی سفیران فرهنگی» سخنرانی می‌کند.

در جشنوارۀ صنایع دستی OIMO که از تاریخ ۳۰ جولای تا ۹ آگوست، برابر با ۸ تا ۱۸ مردادماه جاری‬ در کشور قرقیزستان برگزار خواهد شد.  بیش از ۱۲۰ هنرمند از کشورهای روسیه، ترکیه، هند، افغانستان، گرجستان، قزاقزستان، تاجیکستان و ازبکستان در این جشنواره که یکی از رویدادهای مهم  فرهنگی- هنری در منطقۀ آسیای میانه است شرکت کرده‌اند.

ثبت دوتوک دومین عروسک بومی ایران در فهرست میراث ناملموس

نخستین عروسک بومی به نام " دوتوک " از روستاهای تاج میر و کسراب در خراسان جنوبی مهر ماه سال 1393 با شماره 1063 ثبت ملی شد.

گفتنی است در نشست "درجستجوی آینده عروسک" که در موزه عروسک‌های ملل برگزار شد ضمن هشدار نسبت به از بین رفتن هنر ساخت عروسک بومی در بین روستائیان بر ضرورت حمایت نهادهای سیاست گذار فرهنگی از این هنر بومی، معرفی هرچه بیشتر این عروسک‌ها و جلوگیری از ورود بی‌رویه عروسک‌های بی‌هویت و بی‌کیفیت خارجی تاکید شد.

منبع:مهر/همشهری انلاین/