عشق آباد پایتخت کدام کشور است؟

پایتخت کدام کشور عشق آباد است؟

کدام کشور پایتخت آن عشق آباد است؟

نام پایتخت کدام کشور عشق آباد است؟

چه کشوری عشق آباد پایتخت آن است؟

عشق آباد پایتخت کدام کشور است؟

1- ترکمنستان

2- آذربایجان

3- تاجیکستان

توضیحات:

پایتخت ترکمنستان

عشق‌آباد یا اشک آباد (ترکمنی: Aşgabat) پایتخت کشور ترکمنستان است. این شهر در پایه کوه کوپه داغ در بیابان قره قوم و در نزدیکی مرز این کشور با ایران واقع شده‌است. این شهر در عین اینکه پایتخت سیاسی ترکمنستان بوده، مرکز استان آخال نیز می‌باشد. این شهر در سال ۱۸۸۱ توسط نیرهای اشغالگر روسیه به اشغال در آمد.

این شهر در نزدیکی پایتخت باستانی اشکانیان (شهر نسا) قرار دارد. نام عشق‌آباد در قدیم «اَشک‌آباد» بوده‌است و آن را برگرفته از نام ایرانی «اشک یکم» (سردودمان سلسله اشکانیان) به همراه واژهٔ فارسی «آباد» دانسته‌اند.

عشق‌آباد در سال ۱۸۱۸ تنها روستای کوچک جهت استراحت کاروانیان جاده ابریشم بوده که در نزدیکی شهر باستانی نسا قرار داشته‌است. شهر نسا که در زمانی پایتخت اشکانیان بوده که در حمله مغول کاملاً ویران شده‌است. آثار این شهر در نزدیکی عشق‌آباد کشف شده‌است. در حال حاضر اینطور حدس زده شده‌است که عشق‌آباد بر روی خرابه‌های شهر باستانی نسا بنا گردیده‌است.

در سال ۱۸۸۱ روسیه یک پایگاه نظامی به منظور پشتیبانی حمل و نقل ریلی (قطار سراسری) که از دریای خزر شروع و در کشورهای قزاقستان واوزبکستان عبور می‌کرد در آن منطقه احداث نمود. که در نتیجه گسترش آن در سال ۱۸۸۵ شهری بنام پولتوراسک در آن منطقه تاسیس گشت. در سال ۱۹۱۹ اولین معبد بهاییان در عشق‌آباد تاسیس و لزوماً تا سال ۱۹۳۸ یکی از آثار هنری عشق‌آباد به شمار می‌رفت که در سال ۱۹۶۳ توسط شوروی تخریب و ویران گردید.

در سال ۱۹۲۴ عشق‌آباد رسماً پایتخت ترکمنستان شوروی شد. در سال ۱۹۴۸ زلزلهٔ ویرانگری این شهر را تخریب کرد که سپس بازسازی گردید. در سال ۱۹۶۲ طرح کانال قره قوم شروع که در نوع خود طولانی ترین کانال جهان بطول ۶۰۰ کیلومتر که قره قوم را به آمودریا متصل می‌نمود.

شهر شیروان در استان خراسان نزدیک‌ترین شهر ایران به عشق‌آباد است و از مرز این شهرستان تنها ۲۲ کیلومتر فاصله تا پایتخت ترکمنستان می‌باشد

پایتخت آذربایجان

باکو (به ترکی آذربایجانی: Bakı )، پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. باکو پر جمعیّت‌ترین شهر قفقاز است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است.

پایتخت تاجیکستان

دوشنبه سومین روز هفته در گاه‌شماری خورشیدی و اولین روز هفته در تقویم میلادی است. به اعتقاد برخی در گاهشمار آریایی نام این روز مهشید است، که باورغلطی است، زیرا واژهٔ مهشید جز واژگان برساختهٔ آذرکیوان بوده و اصولاً شید به معنای پرتو آفتاب است.دوشنبه همچنین نام پایتخت کشور تاجیکستان می‌باشد.

منبع:ویکی پدیا