نام تنها مسجد چوبی کشور چیست؟

تنها مسجد چوبی چه نام دارد؟

کداک گزینه نام مسجد چوبی کشور است؟

مسجد چوبی ایران کجاست؟

کدام تنها مسجد چوبی کشور ایران است؟

نام تنها مسجد چوبی کشور چیست؟

مسجد شش ناو

مسجد سید زنجان

مسجد عتیق

توضیحات:

تنها مسجد چوبی در ایران یا نیشابور

نیشابور یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران است که در سال مسافران زیادی به آن سفر میکنند . نیشابور شهری است که نام های مینی پایتخت فرهنگی ، شهر عطار ، شهر خیام، کمال الملک و فضل بن شاذان و البته «قدمگاه»را به خود اختصاص داده است .

 شهر نیشابور در کنار افراد فرهیخته ، مکان های دیدنی زیاید هم دارد که توجه توریستان مختلف را به خود جلب کرده است . یکی از این مکان های زیبا مسجد چوبی نام دارد . این مسجد تنها مسجد چوبی دنیا می باشد .

مسجد چوبی در نیشابور, مسجد چوبی در ایران , پایتخت فرهنگی , قدمگاهطبق بررسی های بدست امده مسجد چوبی در نیشابور بخش عمده‌ای از مجتمع فرهنگی، سیاحتی و اقامتی معروف به دهکده چوبین نیشابور است . این مسجد انقدر زیبا و دیدنی است که  هر صاحب سلیقه‌ای را مجذوب به خود می کند. این مسجد شهرت زیادی دارد و البته با کمک  دست اندرکاران سازمان میراث فرهنگی نیشابور می‌تواند به شهرت بیشتر برسد و همچنین میزان توریستان ان چند برابر شود .

طبق گزارشات بدست رسیده ، درماهنامه بین المللی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «جاده ابریشم» در صفحه ۱۱۵ضمیمه شماره ۵۷ خود، در مرداد ۱۳۸۲، از مسجد چوبی نیشابور، آمده است که : ( “مسجد چوبی” برای اولین بار در سال ۱۳۲۵ با دیوارهای کاه‌گلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مکان بنا شد و در سال ۱۳۷۸ پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شکل و شمایل جدید و با شیوه‌ای نوین در همان مکان احداث گشت. )

به گزارش مجله گردشگری کاروان ،مسجد چوبی نیشابور اولین مسجد چوبی در جهان است که در مقابل زلزه مقاوم بوده  و به وسعت۲۰۰متر مربع می باشد . سقف این مسجد به صورت شیروانی است . این مسجد چوبی در نیشابور دارای دو مناره که هر کدام حدود ۱۳متر از سطح زمین ارتفاع دارند می باشد. همچنین وزن تقریبی این مسجد چوبی ۴تن می‌باشد و شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌ است که انگار برعکس و  وارونه روی زمین گذاشته شده است .

در بنای این مسجد مجموعا ۴۰تن چوب  بکار برده شده  است . باید بدانید که ساخت آن حدود دو سال به طول کشیده است.

این مسجد چوبی دارای سه درب ورود و خروج، و ۵ پنجره می باشد و اسکلت آن از نوع سازه‌های مقاوم در برابر زلزله است . طبق امار بدست امده این مسجد با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double احداث شده است.

جالب است بدانید که آبدارخانه این مسجد، دارای کابینت‌ ها، دیوار ها و حتی سینی‌ های چوبی میباشد . البته کف و بخشی از دیوار آن فقط بخاطر رعایت مسائل بهداشتی با کاشی و سرامیک ترکیب شده است .

از چوبهای مختلفی که در این مسجد هم در ساختمان و هم در تزئینات داخلی از قبیل کتیبه‌ها، محراب و … کار شده  چه از درختان مثمر و  چه غیرمثمر میتوان به  انواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت اشاره کرد .

یکی از زیبایی هخای این مسجد اینست که نورپردازی آن هارمونی ویژه‌ای از رنگهای شاد است که به شب‌ های آن محوطه، زیبایی خاصی داده است . درباره مجله گردشگری کاروان

این مسجد چوبی در فاصله ۷ کیلومتری نیشابور بنا شده است. نام سازنده آن مجتهدی می باشد. جالب است بدانید این مسجد و این مجتمع دارای موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه،نانوایی، الاچیق‌های منحصر بفرد چوبی و سوئیت‌هایی است که بسیار زیباست و در جهخان بی نظیر است .

سعی کنید حتما به مسجد چوبی نیشابور سری بزنید و از مناظر زیبای این مسجد و بخش های مختلف ان لذت ببرید .

خالق نخستین مسجد چوبی جهان در نیشابور درگذشت

شادروان مهندس حمید مجتهدی در سال ۱۳۱۹ در نیشابور به دنیا آمد ، وی پس از اتمام تحصیلات دوره های ابتدایی و دبیرستان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت ، مهندس مجتهدی بعد از پایان تحصیلات خود (مهندس عمران – دانشگاه برکلی کالیفرنیا) در سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و به احیای املاک و اراضی جد خود پرداخت. او دهکده چوبی نیشابور را بر مبنای گرایش تخصصی‌اش (سازه‌های مقاوم در برابر زلزله) بنا کرد و اولین مسجد چوبی ایران و جهان را در این دهکده زیبا و دیدنی احداث نمود.

گرچه شاخصه اصلی دهکده چوبی مسجد آن است ولی این دهکده تنها محدود به مسجد نیست و خانه چوبی استاد مجتهدی نیز که طراحی و ساخت بسیار جالبی دارد در این دهکده واقع شده است.

سالها قبل این دهکده، روستایی بوده در دوازده کیلومتری شرق نیشابور به نام « محمد آباد آقازاده » که نام آن از والی اش حاج محمدکاظم نجفی آقازاده گرفته شده بود که از علمای مشهور نیشابور بوده و ایشان جد بزرگ مهندس حمید مجتهدی می باشند.

امروز کمتر کسی نام روستا را می داند و همه آن را با نام جدیدش «دهکده چوبی» می شناسند. مهندس مجتهدی حدود سی و اندی سال قبل پس از بازگشت به ایران شروع به آباد کردن زمین های بایر اجدادی و کاشت درختان کرد و پس از هشت سال باغی زیبا با انواع درختان میوه و چنار و سپیدار و سرو و … پدید آورد که از رودی روان که خود از دو دهنه چاه نشات میگیرد، سیراب می گردند و خانه ای چوبی را استتار می کنند که خانه ییلاقی استاد است.

مچنین پس از پدیدارگشتن باغ و ساخت خانه چوبی، استاد به همت همسر و فرزندان و اهالی دهکده، مهمترین رویای خود یعنی ساخت مسجد چوبی را جامه عمل پوشاند و اینگونه دهکده رویایی اش را بنا نهاد.

این مسجد، اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان می‌باشد. این بنا ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و سقف آن به صورت شیروانی می‌باشد. دومناره آن ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع و وزن هر یک تقریباَ ۴ تن می‌باشد. شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌ای وارونه بر زمین است‌. در ساخت این مسجد که حدود ۲ سال طول کشیده است، ۴۰ تن چوب استفاده شده است.مسجد چوبی نیشابور در ایران و جهان بی نظیر است

مسجد جامع شش ناو

مسجد جامع شش ناو از جمله مساجد قدیمی استان مرکزی است که در محله فَم شهر تفرش واقع شده‌است. بنای اولیه مسجد از آثار دوره سلجوقی است که در دوره‌های بعد قسمت‌هایی به آن اضافه شده‌است. این مسجد در تاریخ ۱۹/ ۵ /۱۳۷۹ با شماره ۲۷۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است

مسجد عتیق

مسجد عتیق لقب مسجد الحرام است، مسجد جامع عتیق به مسجدهای کهن در هر جایی گفته می‌شود

مسجد جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا که مرید آیت‌الله سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد. خاندان حسینی زنجانی از آن زمان تا کنون تولیت مسجد را به عهده دارند

 منبع:دانا/ویکی پدیا