نان تیری در کدام استان ایران طبخ می شود؟

در کدام استان ایران نان تیری طبخ می شود؟

نام استانی که در آن نان تیری پخته میشود چیست؟

طبخ نان تیری برای کدام استان است؟

مردم کدام استان نان تیری را طبخ میکنند؟

نان تیری در کدام استان ایران طبخ می شود؟

1- استان مرکزی

2- استان چهارمحال بختیاری

3- استان سیستان و بلوچستان

توضیحات:

نان بخش اصلی غذای بختیاری و در هنگام کوچ در بسیاری موارد تنها غذای این مردم بود.

زنان بختیاری نان‌های بسیار نازکی می‌پزند که نان تیری نامیده می‌شوند. این نان شبیه به نان لواش است و ضخامت آن تا ۲ میلی متر، قطر آن بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر وشکل آن دایره‌ای است. وزن تقریبی یک عدد نان تیری حدود ۱۵۰ گرم است. این نان ازآرد گندم تهیه می‌شود.

برای تهیه این نان ابتدا آرد را از حور (خورجین مخصوص نگهداری آرد) خارج کرده و به اندازه مورد نیاز در سفره‌ای گلیم بافت آن را الک می‌کنند. سپس آن را درون ظرفی فلزی خمیر می‌کنند. خمیر در مدتی کمتر از نیم ساعت آماده است. وسپس خمیر چانه شده را با چوبی بنام تیر بر روی سکویی چوبی که توسی نام دارد پهن کرده وسپس خمیر نازک شده را بر روی سینی پهن آهنی بنام تاوه، که بر روی شعله آتش قرار دارد برای پخت قرار می‌دهند.

به طور سنتی زن بختیاری صبح زود برخاسته و ابتدا خمیر کرده و پس از نظافت منزل، به همراه چند تن دیگر از زنان شروع به پختن نان می‌کردند. یکی چانه می‌گرفت،دیگری به کمک تیرچوبی چانه‌ها را روی توسی پهن کرده و نفر بعدی نان‌ها را روی تاوه می‌انداخت و پس از برشته شدن، آن‌ها را برداشته و در سینی یا سفره‌ای قرار می‌داد. نان پختن زنان در صبح زود، منظرهٔ آشنای روستاها بود.

ضخامت این نان تا ۲ میلی متر، قطر آن بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر و شکل آن دایره ای است.وزن تقریبی یه نان تیری حدود ۱۵۰ گرمه که از آرد سبوس دار گندم تهیه میشه (گاهی نان تاوه یا تابه هم میگیم).

برای پخت نان تیری به آب، آرد و نمک احتیاج داریم.طرز تهیه اش که خیلی آسون نیست به این صورته که اول آرد را با آردبیز (الک)، آب و نمک اضافه میکنیم.بعد میریزیم در لگن که ظرف بزرگ، پهن و عمدتا از جنس روی هست.طی چند مرحله آب میریزیم و چنگ میزنیم تا کل آب به خورد آردها بره و هربار خمیر را کنار میذاریم و دوباره آب به آرد باقی مونده اضافه میکنیم تا آردهای درون لگن تمام بشن...

منبع:تابناک/ویکی پدیا