نمونه بارز نوع دوستی در اسلام کدام گزینه است؟

کدام گزینه نمونه بارز نوع دوستی در اسلام است؟

در اسلام نمونه بارز نوع دوستی چیست؟

نمونه بارز نوع دوستی در اسلام چیست؟

کدام گزینه نمونه نوع دوستی در اسلام است؟

نمونه بارز نوع دوستی در اسلام کدام گزینه است؟

جواب:خدمت به مردم

توضیحات:

خدمت به مردم

انسان اجتماعى است و در جمع , استعداش شکوفا مى گردد.

انسانها, همانند سنگهایى نیستنداز یکدیگر بى خبر و با هم بى ارتباط بلکه مانند حلقات یک زنجیره اند که حیات و قوامشان در گرو پیوستگى و وابستگى است . به همین جهت , در فرهنگ بشرى , همواره , به این مساله توجه گردیده و به تعبیرهاى گوناگون , جامعه انسانى به این سو فراخوانده شده است .اندیشه وران و مصلحان , با بیان و قلم , مردم را به تعاطف , تعاضد, همدلى و خدمت رسانى دعوت کرده و آن رااز مقومات جامعه واجتماع برشمرده اند.ادیان الهى , که براساس ارزشهاى فطرى و واقعى استوارند, به این امر عنایت کرده و نقش اساسى را درایجاد و تقویت این روحیه داشته اند و پیامبران و آورندگان پیام الهى , در راس خدمتگزاران جوامع بشرى بوده اند.

در فرهنگ و معارف اسلامى , به این صفت و عمل شایسته سفارش فراوان شده است . دراین دین بزرگ ,ارزشمندترین مردم , سودمندترین آنان است :

خیرالناس انفعهم للناس 

براى روشن شدن ابعاد و زوایاى موضوع , بحث را در چند محور پى مى گیریم :

مفهوم خدمتگزارى

خدمتگزارى , مفهوم وسیع و گسترده اى دارد.این واژه , تمام فعالیتهاى مثبت و مفیدانسانها را در زمینه هاى :اجتماعى ,اقتصادى , سیاسى , فرهنگى و معنوى شامل مى شود.این نکته را یادآور مى شویم که : [خدمتگزارى] غیراز[ انجام وظیفه] است . براى روشنى و وضوح معناى خدمتگزارى , لازم است , مرزاین دو مشخص شود.

کسى که مسؤولیتى بر دوش دارد, چه در بعد معنوى و چه در بعد مادى , و درازاى کار, مزد دریافت مى کند, خدمتگزار نیست گر چه نتیجه تلاش او در راستاى خدمت به خلق قرار مى گیرد. خدمتگزار, واژه اى است که با چگونگى عمل و نیت فردارتباط دارد.

البته اگر شخصى در انجام وظیفه اش کوتاهى نکرد و آن را به بهترین وجه انجام داد و علاوه , هم و غم خویش را در رفع نارسائیهاى زندگى مردم قرار داد و تابع یکسرى مقررات خشک و دست و پاگیرادارى نبود, نام خدمتگزار, بر او زیبنده و شایسته خواهد بود بنابراین , هر خدمتگزار مالا به جامعه خدمت مى کند ولى هر خدمتى خدمتگزارى نیست . ۲

معلمى که علاوه برانجام دقیق وظایف , براى رشد و شکوفایى شاگردان , دل مى سوزاند, عالمى که علاوه بر تبیین احکام دین , درامور خیر و مسائل زندگى مردم پیشگام است و با مبارزات و فداکاریهایش ,از لذتهاى زندگى چشم مى پوشد, متمکنى که علاوه برانجان وظایف شرعى , بااموال و دارائیش بانى مراکز سودمند مى گردد و به نیازمندان امداد مى رساند و بالاخره آن رزمند بسیجى که از ناموس وارزشهاى دینى , عاشقانه به دفاع بر مى خیزد, همه ,از نمونه هاى بارز خدمتگزارى بیشمارند. بدینسان مى یابیم که در مفهوم خدمتگزارى , گذشت , فداکارى ,ایثار, تحمل سختى و ناگوارى واحساس هبستگى به همنوعان نهفته است .

منبع:فلاح