پایتخت سفال ایران کدام شهر است؟

کدام شهر پایتخت سفال ایران است؟

نام شهر پایتخت سفال ایران چیست؟

 پایتخت سفال ایران کجاست؟

لقب پایتخت سفال ایران براب کدام شهر است؟

پایتخت سفال ایران کدام شهر است؟

جواب: لالجین

توضیحات:

لالجین پایتخت سفال ایران 

لالجین، پایتخت سفال ایران یکی از مناطق گردشگری و توریستی استان همدان به شمار می‎آید که مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود فرا می‌‎خواند و در این راستا لالجین کاندیدای معرفی به عنوان شهر جهانی و شهر جهانی صنایع‌دستی سفال شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، لالجین یکی از شهرهای استان همدان است که به عنوان مرکز تولید سفال نامی شناخته شده دارد و اکثریت مردم این شهر به پیشه سفالگری، سرامیک‌کاری و شغل‌های وابسته به خرید و فروش محصولات سفالین اشتغال دارند.

لالجین پایتخت سفال ایران به دلیل نزدیکی به مرکز استان همدان در ایام مختلف مسافران بسیاری را به سمت خود فرا می‎خواند و یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری همدان به شمار می‎آید.

مسافران با ورود به شهر لالجین با مراکز فروش و عرضه سفال‌ مواجه می‌شوند و تعدادی از کارگاه‌های تولید سفال در ایام نوروز نیز برای آشنایی با نحوه ساخت کوزه‌های سفالین مسافران را دعوت به مشاهده روند کار می‌کنند.

چهره شهر لالجین به گونه‎ای است که هر گردشگری را به سمت خود فرا می‎خواند و سفال‌ها در ابعاد و اشکال مختلف در ویترین مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و شکیل خودنمایی می‌کنند.

مغازه‌های سنتی و قدیمی ظروف سفالی را به شکلی گلی و خام عرضه می‌کنند و مغازه‌های مدرن‎تر ظروف سفالی را به صورت میناکاری و رنگ‌کاری شده به نمایش گذاشته‌اند که دل هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

قدمت و پیشینه تاریخی پایتخت سفال ایران مسئولان را بر آن داشت که برای ثبت جهانی این هنر دستی اقدام کنند.

لالجین پایتخت سفال ایران کجاست؟

لالِجینْ (لاله‌جینْ) یکی از شهرهای شمالی استان همدان است که در بخش لالجین شهرستان بهار واقع شده‌است. این شهر در طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۲۸ دقیقهٔ شرقی و عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۵۸ دقیقهٔ شمالی قرار گرفته و ۱۷۳۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، لالجین جمعیتی بالغ بر ۱۴٬۷۲۴ نفر را در خود جای داده و به عنوان دومین شهر شهرستان بهار شناخته می‌شود. قحطی سال۱۲۵۰ و شورش مردم علیه غلامعلی خزایی (خان وقت) در سال ۱۳۳۱ خورشیدی از وقایع مهم این شهر محسوب می‌شود.

لالجین در محاورات مردم استان همدان اغلب به‌صورت «لَلین» و «لالون» تلفظ می‌شود. لالجین در ۵ کیلومتری بهار و ۱۵کیلومتری همدان قرار گرفته‌است

منبع:تسنیم/ویکی پدیا/