کلمه جا افتاده کدام است؟ شهیدی که بر خاک می خفت سر انگشت در خون خود می زد

شهیدی که بر خاک می خفت سر انگشت در خون خود می زدکلمه جا افتاده کدام است؟

کلمه جا افتاده؟ شهیدی که بر خاک می خفت سر انگشت در خون خود می زد

کدام کلمه شهیدی که بر خاک می خفت سر انگشت در خون خود جا افتاده؟

 شعر شهیدی که بر خاک می خفت سر انگشت در خون خود می زد

کلمه جا افتاده کدام است؟ شهیدی که بر خاک می خفت/ سر انگشت در خون خود می زد و می نوشت/به ... پیروزی واقعی/نه در جنگ/که بر چنگ

جواب :

شهیدی که بر خاک می خفت،

سرانگشت در خون خود می زد و می نوشت

دوسه حرف بر سنگی:

« به امید پیروزی واقعی

نه در جنگ، که بر جنگ..!»

توضیحات بیشتر:

قیصر در جنگ هم برای «صلح»، شعر سروده است. باید دانست که شعر قیصر برای صلح، به هیچ وجه نشانه تغییر نظم او نسبت به دفاع مقدّس نیست. رایحه فرهنگی خاص از این اشعار به مشام می رسد؛ فرهنگی با مختصّات دینی و بهره مند از تفکّری دین مدارانه.

«اسماعیل امینی» از کسانی که قصد مصادره «قیصر امین پور» به نفع خود را دارند و گمان می کنند که «قیصر» هم مثل خود آنان، دچار خودباختگی و روشنفکر مآبی شده، انتقاد می کند و می گوید: «بیشتر مطالعه بفرمایید! تا نفرمایید که قیصر از شعر ایدئولوژیک به شعر عاشقانه و از شعر جنگ به شعر ضد جنگ روی آورده بود.»

«طرحی برای صلح»:

«کودک/با گربه هایش در حیاط خانه بازی می کند/مادر کنار چرخ خیاطی/آرام رفته در نخ سوزن/عطر بخار چای تازه/ در خانه می پیچد/صدای در!«شاید پدر!»

«طرحی برای صلح»:

«شهیدی که بر خاک می خفت/چنین در دلش می گفت:/اگر فتح این است/که دشمن شکست،/چرا همچنان دشمنی هست؟»

«طرحی برای صلح»:

«شهیدی که بر خاک می خفت/سرانگشت در خون خود می زد و می نوشت/دو سه حرف بر سنگ:/به امید پیروزی واقعی/نه در جنگ، که بر جنگ!»

«غلامحسین ابراهیمی دینانی» درباره «امین پور» می گوید: «ایشان را به عنوان شاعر جنگ می شناسند اما به نظر من، «قیصر» شاعر صلح است؛ از این بابت هم من ایشان را ستایش می کنم؛ البته دفاع مقدّس، غیر از جنگ است؛ شعرهای اوّل ایشان هم، در ستایش دفاع مقدّس و دعوت به دفاع است و این قشنگ است و در جای خود، بسیار مطلوب.»

بدون شک، شعر انقلاب و به ویژه شعر دفاع مقدّس، به نام «قیصر امین پور» گره خورده و برجسته ترین و صمیمی ترین آثار این حوزه را، باید در شعر «قیصر امین پور» جستجو کرد.

منبع:راسخون