چند درصد از گیاهان منحصر به فرد دنیا در ایران قرار دارد؟

از گیاهان منحصر به فرد دنیا چند درصد در ایران قرار دارد؟

در ایران چند درصد از گیاهان منحصر به فرد دنیا وجود دارد؟

گیاهان منحصر به فرد دنیا چند درصدش در ایران است؟

گیاهان منحصر به فرد ایران چند درصد است؟

چند درصد از گیاهان منحصر به فرد دنیا در ایران قرار دارد؟

1 - 5 درصد

2-  10 درصد

3- 15 درصد

4- 20 درصد

جواب: گزینه اول

توضیحات:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازتسنیم, محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که با حضور معاون علمی و فناوری و معاون اول رئیس جمهور گشایش یافت، با بیان اینکه 2 هزار گونه گیاهان دارویی در مراتع ایران وجود دارد افزود: 123 گونه از این گیاهان در جهان منحصر به فرد هستند. 

وی اظهار کرد: ایران دارای مزیت انحصاری در تولید گیاهان دارویی است و از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی فراهم نمودن بستر تولید مواد خام برای صنعت گیاهان دارویی است. 

حجتی ادامه داد: بهره‌برداری از مراتع برای تولید و زارعت گیاهان دارویی به عنوان شیوه‌ای جدید و اقتصادی در نظام بهره‌برداری مراتع از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. 

وزیر جهاد کشاورزی افزود: خداوند حکیم قادر و متعال حجت را بر ما تمام کرده است. علی‌رغم اینکه گاهی فکر می‌کنیم مملکت‌مان دچار نارسایی‌هایی است اما زمانی که در گوشه و کنار آن اندکی تامل و فکر می‌کنیم می‌بینیم در جای جای آن خداوند بزرگ امانت‌های زیادی را برای ما قرار داده و این ما هستیم که باید به شایستگی از آنها استفاده کنیم. 

حجتی ادامه داد: در زمینه این نمایشگاه بنده فکر می‌کنم ما منحصر به فردترین کشوری هستیم که بستر تولید گیاهان دارویی را از نظر گونه‌های متفاوت داریم. 

وی با اشاره به تنوع اقلیم و گونه‌های متفاوت گیاهان در کشور گفت: خداوند همه آنچه را باید در اختیار ما قرار می‌داده قرار داده، ما در زمینه گیاهان دارویی به بو، رنگ و خواص نیاز داریم که همه اینها برای ما مهیا است. 

حجتی اظهار کرد: مشکل ما در گذشته این بوده است که تقاضایی برای گیاهان دارویی نبوده به همین جهت ما کمتر به آثار آنها پی بردیم. اما هم اکنون با کارهای حیات‌بخش معاونت علمی رئیس جمهور امیدواریم تقاضا روز به روز افزایش یابد و بنده و همکارانم نیز در عرصه‌های مرتعی و زراعی موفق‌تر عمل کنیم. روزی مراتع فقط به عنوان چراگاه مورد توجه قرار می‌گرفت و از آن بهره‌برداری می‌شد اما امروزه ما با سازمان جنگل‌ها به دنبال این هستیم که در مراتع نظام بهره‌برداری از گیاهان دارویی را تعریف کنیم. 

وی ادامه داد: با توجه به اشتغال زیادی که بحث گیاهانه دارویی، فرآوری و بسته‌بندی آنها دارد به دنبال انجام این کار هستیم. ما سازوکارمان را در حوزه معاونت باغبانی، معاونت سازمان جنگل‌ها و سازمان تحقیقات جنگل‌ها تعریف کرده‌ایم که انشاءالله بتوانیم در این راه قدم‌های بزرگی برداریم و در زنجیره‌ای از تولید این محصولات در جهت ارتقاء و سربلندی کشور قدم برداریم.