کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد
ستون فقرات حمل و نقل شهری چیست
کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری است
کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل میدهد
ستون فقرات حمل و نقل شهری
جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب سه شنبه 14 مهر 94
کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد
جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه امشب سه شنبه 14 مهر 94
جواب سوال مسابقه پیامکی برنامه خندوانه
کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟
1- اتوبوس
2- مترو
3- تاکسی
برای دیدن پاسخ درست مسابقه پیامکی برنامه خندوانه
به گزارش گروه جامعه خط خبر، قطار سبک شهری (Light Rail Transit) به عنوان یک مد حمل و نقلی و حلقه واسط بین شبکه مترو و اتوبوسرانی ایفای نقش می کند. مزایای زیست محیطی، قابل اعتماد بودن، ایمنی بالا و... از جمله مزایای بسیار این سیستم حمل و نقلی بوده که باعث رشد و گسترش روزافزون این سبک تردد شهری در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شده است. به طوری که شهردار تهران درحاشیه سفر خود به بوداپست پایتخت مجارستان اعلام کرد تهران در صورت تصویب شورای شهر تا پایان سال 95 دارای LRT می شود. این در حالی است که مطالعات توجیهی قطار سبک شهری در سال 1392 تحت عنوان پروژه «تند راه پاک شهر تهران» در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران انجام شد. براساس نتایج این مطالعات استفاده از این مد حمل و نقل به عنوان یک سبک واسط بین مترو و اتوبوس های BRT توصیه شده است. همچنین براساس مطالعات اقتصادی انجام شده، قطار سبک شهری با توجه به حجم سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه، دارای توجیه قابل قبول اقتصادی بوده که برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مطلوب خواهد بود.
اهمیت استفاده از حمل و نقل پاک و البته مدرن برای مدیریت شهری تهران به اندازه ای است که از سال92 خبر راه اندازی LRT یا همان قطارهای سبک شهری در بزرگراه شرقی- غربی شهیدهمت از سوی سید مازیار حسینی، معاون سابق فنی و عمرانی شهردار تهران به عنوان یکی از گزینه های مدیریت شهری در استفاده از حمل و نقل عمومی مدرن معرفی شد.
به رغم آنکه راه اندازی LRT توسط شهرداری تهران آن هم در کنار یکی از بزرگراه های حیاتی پایتخت مثل توپ صدا کرد، اما با توجه به در اولویت بودن توسعه خطوط مترو و بعد از آن سامانه BRT مطابق طرح جامع حمل و نقل عمومی شهر تهران راه اندازی این طرح به تعویق افتاد.
مونوریل، قطاری که سیاست می برد
در آن زمان کارشناسان و منتقدان نظرات متفاوتی را در خصوص تصمیم شهردار تهران در خصوص استفاده از شیوه های جدید حمل و نقل عمومی داشتند. این در شرایطی بود که مطالعات کارشناسی نشان می داد که در کنار توسعه مترو به عنوان ستون فقرات پایتخت، شهر به راه اندازی سایر مدهای مدرن حمل و نقلی پاک هم نیاز دارد. البته آن روی دیگر سکه این تحلیل ها، نظرات تند و تیز منتقدان بود. منتقدانی که با مطرح کردن این سوال که چرا شهردار تهران که تا دیروز مخالف سرسخت راه اندازی مونوریل به عنوان یکی از مدهای قطارهای سبک شهری بود، به یک باره به فکر راه اندازی LRT افتاده است. این انتقادها در شرایطی مطرح می شد که باها محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر سرانجام طرح نیمه کاره مونوریل در تهران به صراحت اعلام کرده بود: مخالف مونوریل و قطار هوایی نیستیم و وقتی کار به صورت کارشناسی بررسی شود، آنرا انجام خواهیم داد اما به این مساله تاکید می کنم که اگر طرح راه اندازی مونوریل به عنوان جایگزین مترو تلقی شود، با آن مخالف هستیم.
شهردار پایتخت در عین حال به صراحت بیان کرده بود که در بخش هایی از شهر به دلیل حجم پایین مسافر، احداث مترو لازم نیست و باید جایگزین های دیگری داشته باشد که یکی از آنها ممکن است، مونوریل باشد.
گرچه مخالفت سرسختانه قالیباف، شورای سوم و کارشناسان نگذاشت این پروژه که شروع آن با یک طرح دو صفحه ای بود و بعد از نصب پایایه های آن متوقف شد؛ در پایتخت اجرایی شود، اما دولت نهم و دهم این رویای خود را در شهرهای دیگری مانند قم و کرمانشاه اجرایی کرد که همچنان این کلانشهرها درگیر اجرای یک طرح بدون مطالعه با مشکلات فراوان هستند.
LRT تلاش تهران برای دستیابی به حمل و نقل مدرن
قدرمسلم مدیریت شهری در یک دهه اخیر، طراحی شبکه ترکیبی از انواع سامانه های کارآمد حمل و نقلی عمومی را در دستور کار خود قرار داده که در این میان راه اندازی خطوط قطار سبک شهریLRT یکی از گزینه های مدرنی است که به دلیل مزایای چشمگیر اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
ایده راه اندازی خط ویژه قطار سبک شهری در بزرگراه شرقی- غربی شهید همت، از سال92 رسانه ای شد اما با توجه به اولویت توسعه خطوط مترو وهمچنین تکمیل شبکه بزرگراهی، این شیوه حمل و نقلی تاکنون اجرایی نشده است. این در حالی است که در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران هر دو معاونت (فنی و عمران و حمل و نقل و ترافیک) راه اندازی سامانه LRT را در مسیر طولانی ترین بزرگراه شرقی- غربی دیده اند.
از جمله مزایای سامانه LRT می توان به سرعت و ظرفیت بیشتر آن نسبت به اتوبوس و هزینه کمتر ساخت و بهره برداری از آن نسبت به مترو اشاره کرد. جالب است بدانید این سامانه همچنین از انعطاف و قابلیت تطابق بالایی با محیط شهری برخوردار است، ضمن آنکه امکان استفاده این سامانه در وضعیت های ترکیب شده با ترافیک شهری و یا به صورت مجزا نیز وجود دارد، به همین خاطر در سال های اخیر بسیاری از کلانشهرهای پیشرفته در سایر کشورها علاوه بر ساخت خطوط مترو به قطارهای سبک شهری نیز تجهیز شده اند.
ظرفیت قطارهای سبک شهری اغلب معادل حداکثر 4واگن 170 نفره است. برخی این موضوع را یکی از کاستی های سامانه LRT در مقایسه با مترو می دانند. با این حال باید توجه داشت که هیچ یک از سامانه های حمل و نقلی به تنهایی پاسخگوی نیازهای ابرشهری همچون تهران نخواهد بود. ضمن اینکه طول نسبتا کوتاه این قطارها برای حرکت در شعاع های چرخشی و شیب ها، قابلیتی است که خطوط مترو فاقد آن هستند. از آنجا که این سامانه حمل و نقل عمومی با ساخت دالان هوایی ایجاد می شود، احداث آن صرفه جویی قابل ملاحظه ای در قیاس با توسعه خطوط ریلی و زیرزمینی دارد، به طوری که هزینه آن معادل یک پنجم هزینه ساخت مترو است.
مهم ترین بخش ایاب و ذهاب شهروندان در شهرهای بزرگ، برعهده سامانه های حمل و نقل عمومی درون شهری است و در میان سامانه های حمل و نقل عمومی درون شهری، مترو بی رقیب است، اما برخی محدودیت ها، همراه با ماهیت متراکم فضاهای شهری که با توسعه شهرنشینی، به طرزی روزافزون بر میزان آن افزوده می شود، باعث شده در تمامی شهرهای جهان، جریانی در راستای تلاش برای تلفیق شبکه های مترو با سامانه های حمل و نقل مکمل دیگر مانند BRT، ترامو، اتوبوس برقی و انواع قطارهای سبک شهری، پدید بیاید تا با دستیابی به ترکیب بهینه ای از وسایل نقلیه عمومی مختلف، انجام سهل تر سفرهای کوتاه مسافران شهری را با صرف حداقل هزینه و بیشترین بازده محقق سازد. باید توجه داشت در چنین تلفیق هایی معمولا شبکه های مترو به عنوان ستون فقرات شبکه حمل و نقل شهری عمل می کنند و سامانه های مکمل هم در میان خطوط مترو، گسترش یافته و به انتقال مسافران می پردازند.
به گزارش شهرنوشت در مورد مزیت قطارهای سبک شهری در قیاس با اتوبوس و اتوبوس برقی، می توان به مواردی چون ظرفیت حمل مسافر بیشتر، انعطاف پذیری عملیاتی به دلیل داشتن درهای بیشتر و تسریع در آمدوشد مسافران، تسهیل در استفاده کامل از فضاهای درون واگن ها اشاره کرد. همچنین طراحی هندسی مسیر و ساختار مکانیکی این گونه سامانه ها به نحوی است که قطار سبک شهری را قادر می سازد تا از قوس هایی با شعاع چرخش بسیار کم و شیب و فرازهای بسیار تند به راحتی عبور کند. حداقل شعاع چرخش قطار سبک شهری 25 مترو حداکثر شیب و فراز آن 6 درصد در نظر گرفته می شود.
حرکت LRT روی پل های از پیش ساخته
با توجه به اینکه سامانه LRT عمدتا با استفاده از روش پل های صندوقه ای پیش تنیده ساخته می شود، در مقایسه با مترو در زمان بندی محدودتری به سرانجام می رسد. مهارت مثال زدنی مهندسان ایرانی در ساخت پل های سواره رو به شیوه صندوقه ای که در طول چندسال اخیر در مجموعه شهرداری تهران به نمایش گذاشته شده، یکی دیگر از ادله مهم دفاع از ایده راه اندازی قطار سبک شهری در بزرگراه های کلیدی پایتخت است.
در شرایطی که حدود 20 کیلومتر پل سواره رو به شیوه صندوقه ای در طول 6 سال اخیر در قالب پروژه ها تقاطع بزرگراه های شیخ فضل الله – جناح و مهم تر از آن، پروژه تحسین برانگیز بزرگراه طبقاتی صدر توسط شهرداری تهران ساخته شده است، باید پذیرفت ساخت مسیر ویژه قطارهای سبک شهری در بزرگراه های تهران دیگر کار پیچیده ای برای مدیریت شهری نخواهد بود.
ساخت مجموعه پل های صندوقه ای در طول سال های اخیر راه اندازی چند کارخانه سگمنت سازی را نیز به دنبال داشته است. بنابراین زیرساخت های فنی و مهندسی لازم برای راه اندازی LRT هم اکنون تقریبا در شهرداری تهران فراهم است. به گونه ای که مازیار حسینی، معاون سابق فنی و عمران شهرداری تهران در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر اعلام کرده بود که اکنون توان ساخت 2 کیلومتر عرشه پل صندوقه ای در هر ماه در شهرداری تهران وجود دارد.
مطالعه LRT طهران قدیم
به گزارش شهرنوشت شهرداری تهران از سال92 با تهیه طرح «توسعه و آمایش منطقه12 با رویکرد توسعه گردشگری» در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در نظر داشته تا با بازگرداندن سکونت به بافت تاریخی و احیای زندگی شبانه، مرمت و احیای بافت تاریخی و همچنین ایجاد فضای ارزشمند شهری با اجرای طرح های آرام سازی و پیاده راه سازی در میادین و معابر مهم واجد ارزش به احیای هویت تاریخی «طهران قدیم» بپردازد.در این میان یکی از مهمترین پیش نیازهای لازم جهت تحقق این اهداف ساماندهی، نظم بخشی و آرام سازی ترافیکی در بافت و محدوده پیرامونی آن است که مطالعات نشان می دهد ایجاد سامانه حمل و نقلی در مناطق 11 و 12 بر پایه قطار سبک شهریLRT پاسخ مناسبی به نیاز درخصوص آرام سازی ترافیکی طرح توسعه و آمایش منطقه 12 است.
نکته قابل ملاحظه در این طرح این است که ساماندهی ترافیک در این محدوده مستلزم مداخلات حداکثری ترافیکی (تغییرات جهات ترافیکی) است که اجرای قطار سبک شهری به عنوان پیش نیاز این اقدامات می تواند درکاهش تبعات اجتماعی اینگونه مداخلات و تامین رضایت شهروندان نقش به سزایی داشته باشد.
صاحب نیوز- مریم سرلک/ تخته چوب های مسطحی که به وسیله طناب به هم وصل میشد تا به کمک بشر آید و او را در حمل و نقل یاری کند اولین جرقه اختراع اتومبیل و ماشین آلات صنعتی بود، کم کم این ارابه ها پوسیده شد و نتوانست انسان کمال طلب را در زمینه رسیدن به آمال خویش اغنا کند، قرنها سپری شد و بشر به کشف و کاوش در زمین پرداخت تا عنصرهای ماندگارتری برای سهولت در حمل و نقل و اختراع کند.
از اعماق زمین تا دل کوهها حفاری شد تا انسان به آهن دست یافت و چرخ را اختراع کرد تا آنچه را که پیش از این سخت و دشوار بود معنای سادگی و سهولت و سرعت ببخشد، گذرگاهها هموار شد و پرتگاهها جاده شدند و دامنه های کوه تونل شکافته شدند و تونلهایی در آنها حفاری شد نقشه زمین تغییر کرد و حرکت عقربههای سرعت تندتر شد.
زمان به سرعت سپری شد و انسان زمان بسیاری را برای پیشرفت در حمل و نقل گذراند و بالاخره در این مسیر به توفیقات زیادی دست یافت کم کم همه چیز با نام تکنولوژی گره خورد، گویی اگر تکنولوژی حرکت نباشد انسان در انجام کارهای خود دچار معضل میشد، تکنولوژی با گوشت و خون انسان ها گره خورد و با زمان عجین شد آنقدر مهم شد که به عنوان یک نیاز زیر بنایی و یک زیرساخت سازی مناسب برای تعاملات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مبدل گشت.
پس میتوان گفت ابتدای پیدایش انسان در زمین واژه حمل و نقل عینیت یافت زمانی که انسان به جابه جایی مکانی برای یافتن شرایط بهتر زندگی نیاز پیدا کرد.
حمل و نقل همچنین در گذر زمان امر مهمی در تکمیل چرخه انرژی محسوب میشود، حمل و نقل بسان جاده ای است که مسیر توسعه از آن عبور میکند، و تمام بخشهای اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار میدهد به همین جهت است که حمل و نقل تنها در اقتصاد حیاتی نیست بلکه تمام مناسبتها بر پایه حمل و نقل استوار میشود، البته حمل و نقل تنها یک پایه از توسعه پایدار محسوب میشود.
حمل و نقل در کشور ما نیز دارای تاریخچه مشابه با توسعه حمل و نقل در جهان است، چراکه صنعت حمل و نقل نیز در ایران به دنبال فردای بهتر در سیر تغییر و تحول قرار گرفت و در مسیر پیشرفت و توسعه صنعت حمل و نقل جای خالی روزی با نام حمل و نقل احساس میشد در ۲۶ آذرماه سال ۶۱ وقتی کشور در هجمه دشمن گرفتار بود و در انتظار کالاهای اساسی به سر میبرد، یکصد کشتی حامل کالاهای اساسی با تدبیر رهبر انقلاب امام خمینی(ره) توسط کامیونداران تخلیه شد و پیروزی بزرگی برای ایران اسلامی رقم خورد.
همچنین در قرن حاضر صنعت حمل و نقل به عنوان عاملی برای پیشرفت تمدنها نیز اهمیت یافت و نماد چرخ به عنوان نماد اصلی این روز طراحی شد اکنون این صنعت نوپا در ایران به دنبال کشف و گسترش است و در این مسیر نیز به همت دانشمندان و صنعت گران بزرگ ایرانی حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما این صنعت جایگاه واقعی خود را نیافته و نیازمند گسترش به واسطه ایدههای نوین است، البته صنعت حمل و نقل امروز به پیشرفت های چشمگیری رسیده است و حمل نقل زمینی و هوایی و دریایی هرکدام دارای اهمیت بسزایی در توسعه کشورها است که بسته به موقعیت جغرافیایی هر کشور سنجیده می شود به عنوان مثال کشور عزیزمان ایران در موقعیت جغرافیای خاصی در دنیا قرار دارد و راههای مواصلاتی زیادی نیز در قلب ایران قرار دارد همچنین ایران به واسطه وجود سه دریای خزر، عمان و خلیج فارس اهمیت زیادی در زمینه حمل و نقل دریایی در منطقه دارد.
پس از ۱۴ سال ۲۶ آذرماه به عنوان روز حمل و نقل نام گرفت تا علاوه بر گرامیداشت یاد بزرگمردان عرصه حمل و نقل کشور نیازها و خلأهای این عرصه نیز بررسی شود و از سوی مسئولان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
یکی از معضلاتی که با وجود آمدن کلانشهرها و مهاجرت افراد به کلانشهرها و به نوعی با صنعتی شدن شهرهای بزرگ در قرن های اخیر بوجود آمده است، مشکلات و معضلات حمل ونقل شهری است.
حمل ونقل از دو سو برای دولتمردان و حاکمیت ها معضل آفریدند، یکی با بوجود آمدن ترافیک ها و آفزایش آلودگی شهری و بوجود آمدن بیماری های زیاد، حاصل از آلودگی، و از طرف دیگر عدم رضایت شهروندان کلانشهرها از حمل و نقل شهری و مجبور کردن دولتمردان برای ساخت و تکمیل وسامانه های حمل ونقل شهری که هزینه های گزافی را به دولت هر کشور تحمیل می کرد.
در همین راستا شهرداری اصفهان به عنوان یکی از شهرداری های کلان شهرهای کشور در دهه های اخیر بسیار با مشکلات ترافیکی و کمبود حمل ونقل شهری و همچنین عدم رضایت شهروندان از این امر مواجه بوده است و شواهد حاکی از آن است که علی رغم تلاش های زیاد و صرف شدن هزینه های زیاد شهروندان اصفهانی و حتی کمسئولان سیاست گذاری شهری چون اعضای شورای شهر از حمل و نقل شهری رضایت نداشته است؛ درهمین رابطه محمدرضا فلاح عضو شورای شهر دوره چهارم می گوید: «اصفهان یکی از شهرهای پیشرفته کشور است که در بسیاری از مسائل حرف اول را می زند، لذا ساماندهی حمل و نقل عمومی اصفهان باید نسبت به کلانشهرهای دیگر حرف اول را بزند این در حالی است که روانسازی سیستم حمل و نقل عمومی از مسائلی است که شهروندان به آن توجه ویژه ای دارند».
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می گوید: «سامانه هوشمند تاکسی چندین سال است که در کشورهای پیشرفته اروپایی شروع شده است لذا این سیستم باید در اصفهان نیز اجرا می شد. سامانه هوشمند تاکسی در کاهش وقت، هزینه و اختلاف بین راننده و مسافر نقش بسیار موثری خواهد داشت. لذا شهرداری، شورای شهر و سازمان تاکسیرانی باید تسهیلات ویژه ای را برای رانندگان و شهروندان پیش بینی کنند تا این سامانه به بهترین نحو اجرا شود».
همچنین در ادامه عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صاحب از تشکیل کار گروهی برای رسیدگی و حل مشکلات با هدف بررسی مشکلات حمل و نقل جادهای و با حضور برخی مسوولان صنف رانندگان وسایل نقلیه سنگین و فعالان بخش خصوصی استان اصفهان درماه گذشته خبر داد و افزود: «بنابر برنامهریزیهای صورت گرفته این کارگروه در نظر دارد طی پنج جلسه موارد مورد بحث را به جمعبندی نهایی رسانده و راه حلهایی پیشنهاد دهد.»
در همین رابطه استاندار اصفهان رسول زرگرپور نیز با توجه به اینکه بیش از چند ماهی از حضورش بر کرسی استانداری اصفهان نیز نمی گذرد در جلسه اخیر شورای برنامهریزی استان که با حضور معاونان استانداری و مدیران کل و چند تن از نمایندگان استان برگزار شد، درجمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: «شورای برنامهریزی استان یکی از مهم ترین ارکان برنامهریزیهای کلان است».
استاندار اصفهان می گوید: «طرح آمایش سرزمین از جمله این موضوعات مهم است. مقوله حمل و نقل از ابعاد مختلف قابلیت بررسی دارد و حمل و نقل استان در طرح آمایش از نظر نوع حمل و نقل در سه دسته ریلی، هوایی و زمینی مورد توجه قرار گرفته است».
وی برنامهریزی درباره ارتباط حمل و نقل با طرح آمایش را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «حمل و نقل استان باید در سطح برنامهریزیهای کلان ملی دیده شود؛ همچنین در طول ماههای گذشته بخشهای محیط زیست و حمل و نقل طرح آمایش استان مورد بررسی قرار گرفته و در کل با تصویب ۲۰ بخش طراحی شده برای این طرح، میتوانیم به عنوان نخستین استان، آن را ارائه کنیم».
۲۶ آذر بر تمام بزرگمردانی که برای صنعت حمل و نقل ایران ز
بازتاب های حمل و نقل روی محیط (محیط طبیعی و محیط مصنوعی)؛
بازتاب های حمل و نقل روی اجتماع ( بویژه روی گروه های کم درآمد، سالمندان، کودکان و معلولین). انتظار می رود که با ایجاد هماهنگی در زمینه های زیر بتوان به این نگرانی ها پاسخ داد:
هماهنگ کردن روش های متفاوت حمل و نقل با یکدیگر؛
هما
منبع:sahebnews .transportiran khatekhabar